Prijzen voor drie onderzoekers van TNW

Nieuws - 28 mei 2020 - Communication TNW

Het regent prijzen bij de Faculteit Technische Natuurwetenschappen. Maar liefst drie onderzoekers zijn de afgelopen periode beloond met verschillende prijzen. Het gaat om Ad van Well, Arthur Gorter de Vries en Jasmijn Hassing.

Ad van Well (Radiation Science & Technology) kreeg, samen met collega’s van 3mE, de Vanadium Award voor het beste wetenschappelijke artikel van 2019 dat gaat over onderzoek naar vanadium. De prijs wordt uitgereikt door het Institute of Materials, Minerals and Mining (IOM3) in Groot-Brittannië. Het bewuste artikel komt voort uit het HTM/NWO Nano-steel-project, waarin Ad van Well en zijn collega’s, met name promovenda Chrysoula Ioannidou, onderzoek doen naar een nieuw type staal dat zowel sterk als vormbaar is: puur ferriet dat versterkt wordt door nanodeeltjes van vanadiumcarbide.

Ex-onderzoeker Arthur Gorter de Vries (Biotechnology) kreeg de Westerdijk Award voor het beste proefschrift van het jaar in de categorie Environmental & Applied Microbiology. Deze prijs wordt uitgereikt door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Microbiologie (KNVM) en de Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie (NVMM). Gorter de Vries was voor zijn promotie veelvuldig in het nieuws, onder meer omdat hij een nieuw gen zag ontstaan in het lab en vanwege zijn ontdekking dat alle pilsgisten, de beroemde micro-organismen waar brouwers jaarlijks honderden miljarden liters pils en andere lagerbieren mee maken, zo’n 500 jaar geleden zijn ontstaan in een eenmalige ontmoeting tussen twee gistsoorten.

Jasmijn Hassing, evenals Gorter de Vries uit de groep van Jean-Marc Daran (Biotechnology), kreeg de Kiem Award. Ook deze prijs wordt uitgereikt door de KNVM/NVMM, en is bedoeld voor excellente papers waarbij startende jonge microbiologen de eerste auteur zijn. Om in aanmerking te komen moet het artikel in het afgelopen jaar gepubliceerd zijn in een internationaal vooraanstaand tijdschrift. Hassing kreeg de prijs voor een paper over de productie van 2-phenylethanol met behulp van gist. 2- phenylethanol is een organische, aromatische verbinding die naar rozen ruikt, en die veel wordt gebruikt in de voedsel- en cosmetica-industrie.