Zhuo-ming Shia: TU Delft Best Graduate

Nieuws - 11 november 2021

Vandaag, 11 november, organiseerde het Universiteitsfonds Delft de TU Delft Best Graduate Award Ceremony. Acht beste afstudeerders van de TU Delft presenteerden online hun excellente afstudeerscriptie. De prestigieuze titel TU Delft Best Graduate 2021 ging naar ir. Zhuo-ming Shia, afgestudeerd aan de Faculteit Bouwkunde. Zhuo-ming ontwikkelde voor zijn afstuderen een sociaal verantwoordelijk proces voor het wereldwijd ontwerpen van woningbouw.

Ik ben een beetje in shock en voel me zeer vereerd met deze titel. Ik ben erg blij dat mijn boodschap wordt erkend, zelfs buiten het architectenvak!

Zhuo-ming Shia

Bekijk hier de ceremonie terug!

‘Een heel nieuw niveau’

Prof.dr. Rob Mudde, Vice Rector Magnificus/Vice President Education, en Voorzitter TU Delft Best Graduate Jury: "Wat de jury onder andere opviel in het werk van Zhuo-ming is dat hij de rol van de architect durft te heroverwegen om problemen, zoals de snelle mondiale verstedelijking, op te lossen. Volgens Zhuo-ming zou een architect een vertolker moeten zijn tussen de behoeften, wensen en beperkingen van alle belanghebbenden. Zijn aanpak laat zien hoe architecten sociaal verantwoord woningontwerp naar een heel nieuw niveau kunnen tillen.”

v.l.n.r. Prof.dr. Rob Mudde, Dr.ir. Nelson Mota, ir. Zhuo-ming Shia, Prof.ir. Dick van Gameren, Cindy de Visser

De universele behoefte aan goede huisvesting

Wanneer er een wereldwijd tekort aan woningen is, ga je niet één nieuwe woning per keer bouwen. Zeker niet als er grote behoefte is aan kwalitatief goede woningen, die duurzaam zijn ontworpen en passen bij de mensen voor wie ze worden gebouwd. Zhuo-ming ontwierp een participatief woningontwerpproces voor Addis Abeba in Ethiopië.  Zijn voorgestelde ontwerpproces laat zien hoe de methode in het echte leven kan worden toegepast.

Dr.ir. MaartenJan Hoekstra, directeur onderwijs faculteit Bouwkunde: “Hij toont ons hoe architecten kunnen bijdragen aan sociaal verantwoorde woningbouw, door bestaande productie bouwmethodes te combineren met informele participatieprocessen. Deze win-winbenadering heeft de potentie om in vele contexten over de hele wereld te worden toegepast.”

Ik wist niet dat ik hiertoe in staat was. In Delft heb ik de kans gekregen om vertrouwen te krijgen in de manier waarop ik werk en om te werken aan een project waar ik echt in geloof. Dit vertrouwen heb ik meegenomen naar mijn huidige baan bij een architectenbureau in Londen.

― Zhuo-ming Shia

Zhuo-ming mocht tijdens de ceremonie ook de extra onderscheiding Best Design in ontvangst nemen. De jury: “In Zhuo-mings afstudeerwerk wordt elke stap van het proces uitvoerig behandeld. Vervolgens komt hij na dit uitputtende onderzoek tot een definitief technisch ontwerp dat niet alleen mooi is, maar ook nog eens perfect uitvoerbaar!”

Acht winnaars

Naast Zhuo-ming werden ook de andere zeven genomineerden in het zonnetje gezet. Elke kandidaat is namelijk al winnaar: beste afstudeerder van zijn of haar faculteit. Deze excellente kersverse ingenieurs kregen allen vanuit de examencommissie een uitzonderlijk hoog cijfer voor hun afstudeeronderzoek. Gezamenlijk hebben ze maar liefst drie papers gepubliceerd en zijn er nog zes op weg naar publicatie. Ze hebben samengewerkt met instituten als Harvard University, Hafen City University Hamburg, ETH Basel en EPF Lausanne. Een deel deed mee in het Honours Programme Delft, was actief in een Dreamteam of in het bestuur van hun mastervereniging. Sommigen vonden zelfs de tijd om naast hun studie nog vrijwilligerswerk te doen. Lees hieronder de verhalen van alle genomineerden:

Faculteit BK
Faculteit IO