Topwetenschappers windenergie bijeen in Delft voor TORQUE conferentie

Nieuws - 31 mei 2022

Van 1 - 3 juni 2022 organiseren het TU Delft Wind Energy Institute en de European Academy of Wind Energy de prestigieuze Science of Making Torque from Wind Conference (TORQUE) 2022 in Delft. Toonaangevende wetenschappers in windenergie delen er de nieuwste inzichten en baanbrekend onderzoek en bespreken de grote uitdagingen in windenergie die nog moeten worden aangepakt. TORQUE is dit jaar ook de locatie voor de International Small Wind Turbine Contest, georganiseerd door de Hanzehogeschool Groningen.

Windenergie is een belangrijke energiebron
De conferentie komt op het juiste moment: de EU heeft onlangs de doelstellingen voor hernieuwbare energie verhoogd, zodat in 2030 45% van alle energie uit hernieuwbare bronnen afkomstig moet zijn. Windenergie zal naar verwachting een belangrijke rol spelen in deze overgang. De TORQUE-conferentie aan de TU Delft brengt meer dan vijfhonderd vooraanstaande windenergieonderzoekers samen van de TU Delft, de Deense Technische Universiteit en het National Renewable Energy Laboratory in de VS, maar ook van universiteiten als Cornell, Stanford en Oxford. In 112 keynotes en meer dan 200 posterpresentaties en pitches presenteren zij baanbrekend onderzoek over onderwerpen als nieuwe manieren om windturbines te ontwerpen en te besturen, nieuwe technieken om de wind te meten en te voorspellen en toekomstige technologie voor het opwekken van windenergie, zoals in de lucht. Hun oplossingen dragen bij aan de wereldwijde ambities voor windenergie als belangrijke energiebron, helpen om banen te scheppen, de stroomrekening te verlagen, de klimaatverandering aan te pakken en bij te dragen aan energieonafhankelijkheid.

Internationale wedstrijd voor kleine windturbines
De Hanzehogeschool organiseert dit jaar de International Small Wind Turbine Contest aan de TU Delft. 9 studententeams - elk ongeveer 20 leden - uit Canada, Polen, Egypte, Denemarken, Duitsland en Nederland zullen kleine windturbines ontwerpen en deze testen in de Open Jet Facility van de TU Delft. Doel: de hoogste efficiëntie bereiken. De tests vinden plaats van maandag tot en met donderdag (de tests van woensdag en donderdag worden live gestreamd voor de deelnemers aan de conferentie). De pitches van de teams en de prijsuitreiking vinden ook plaats tijdens de TORQUE-conferentie.

Registratie en meer informatie
Het is nog steeds mogelijk om je in te schrijven voor TORQUE, zowel voor on campus deelname als voor online deelname. Ben je geïnteresseerd in de conferentie, maar niet in de gelegenheid om naar Delft te reizen? Neem dan online deel. Meer informatie over het online en het live evenement, inclusief tarieven en programma: www.torque2022.eu.

Journalisten zijn van harte welkom. Neem contact op communicatiemanager Ineke Boneschansker voor meer info en aanmelden: i.boneschansker@tudelft.nl, +31 (0) 6 140 151 19