NWO ENW – XL financiering voor onderzoek naar flinterdunne magneten

Nieuws - 08 september 2022 - Communication TNW

Afgelopen juli heeft de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een grootschalige subsidie toegekend aan een consortium van natuurkundigen van de TU Delft, de Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Utrecht binnen de Open Competitie van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW). Het fundamentele onderzoeksproject van het consortium gaat inzicht geven in spectaculaire, nieuw-ontdekte magneten met een dikte van enkele atomen.

Hoofdaanvrager Toeno van der Sar (Quantum Nanoscience) en mede-aanvragers Yaroslav Blanter en Herre van der Zant ontvangen drie PhD-posities en een budget voor materialen voor het onderzoeksproject, met een totaalbedrag van 966.000 euro. Het subsidieprogramma is bedoeld om nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek te financieren en daarmee excellente, uitdagende en innovatieve onderzoekslijnen te versterken en/of uit te breiden. In totaal heeft de NWO 21 projectaanvragen in de Open Competitie ENW-XL toegekend.

Recent ontdekte, atomair dunne magnetische kristallen veroorzaken momenteel wereldwijde opwinding in de natuurkunde. Hun magnetisme is namelijk goed controleerbaar, wat mogelijkheden biedt voor informatietechnologie op de allerkleinste schaal. Dit project richt zich op het opwekken, controleren, en detecteren van een gasachtige toestand van magnetische golfjes in deze materialen, om zo de eerste tweedimensionale magneetgolftransistor te bouwen.

Een magneetgolftransistor: Door de minuscule magneetjes die in elk atoom van de transistor aanwezig zijn – de zogenoemde spins – elektronisch aan te drijven kunnen de onderzoekers een magnetische golfje aan- en uitschakelen. Het begrijpen en controleren van dit tweedimensionale magneetgolftransport is een hoofddoel van het onderzoek.

Toeno van der Sar

Associate Professor