Informatiemarkt 22 april 2023: 60 jaar onderzoek en onderwijs met de reactor

Nieuws - 24 maart 2023 - Communication TNW

De koepel van de onderzoekreactor op TU Delft Campus is voor velen een vertrouwd gezicht. Dit jaar is het al 60 jaar geleden dat de reactor in gebruik is genomen. Maar, wie weet hoe en waarvoor deze reactor gebruikt wordt?

De onderzoekreactor op TU Delft Campus

Op zaterdag 22 april 2023 organiseert TU Delft Reactor Institute een informatiemarkt op het terrein voor de reactor. We nodigen jong en oud uit om een kijkje te nemen op onze informatiemarkt. Bekijk, ervaar en luister naar ons onderzoeken onderwijs over de straling uit de reactor en nucleaire technieken op het gebied van gezondheid, materialen en energie.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderzoek op het gebied van medische isotopen voor diagnose, detectie en behandeling van kanker, de structuren van vleesvervangers en zelfhelende materialen, zonnecellen en batterijen en gesmolten zout reactoren. Naast onderzoek  verzorgen we ook onderwijs voor studenten en zijn we de opleider in Nederland voor Stralingsbescherming.

Maken, doen, kijken en luisteren: voor elk wat wils!
Je kunt deze dag luisteren naar korte presentaties over onze onderzoeken en je kunt ook zelf aan de slag gaan: Je kan de structuur van een batterij (na)bouwen, je kan ervaren hoe neutronen verstrooid worden, je kan zien hoe alfa, beta en gamma straling door verschillende materialen worden tegengehouden en je kan met het blote oog straling zien! Daarnaast hebben we ook apparatuur waarmee je kan kijken waar straling in zit (spoiler: in meer voorwerpen dan je zou denken) en we testen of gouden sieraden echt goud zijn!

We hebben ook aan de jongsten gedacht: een kleurwedstrijd voor kinderen van 4-12 jaar, kinderen van 8-12 jaar kunnen een zonnecelbeestje maken (met dank aan het Science Centre!). Voor alle leeftijdscategorieën is het mogelijk om de koepel na te bouwen met speciale blokken.

Rondleiding: 60 tickets beschikbaar!
Wil je een rondleiding in de reactor? Meld je dan op zaterdag 22 april aan tijdens de informatiemarkt. De eerste 60 personen die zich aanmelden kunnen een ticket voor de rondleiding reserveren in het najaar.

Werken bij het TU Delft Reactor Institute
Ben je op zoek naar een nieuwe baan en lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Kom dan langs en maak kennis met onze collega’s. We hebben regelmatig vacatures voor allerlei vakgebieden. https://www.tudelft.nl/over-tu-delft/werken-bij-tu-delft

Op de hoogte blijven
Volg ons op LinkedIn

Voor wie
Bewoners van Delft en omstreken, medewerkers van de TU Delft en hun gezinsleden, studenten en scholieren en alle anderen die geïnteresseerd zijn in onderzoek en onderwijs door TU Delft Reactor Institute.

TU Delft Reactor Institute, Mekelweg 15, 2629 JB Delft

Zaterdag 22 april 10.00-14.00 uur.

Meld je aan!
We willen graag een indicatie hebben van het aantal bezoekers, zodat we voldoende materiaal beschikbaar hebben. Ook houden we je graag op de hoogte van het programma en praktische zaken zoals (fiets)parkeren. Laat je gegevens hier achter.

Voor de workshops voor kinderen van 8-12 jaar zijn kosteloos 40 plekken beschikbaar. Reserveer alvast je tijdslot.