Pieter Swinkels ontvangt 4TU.SAI Stan Ackermans Medaille

Nieuws - 26 juni 2023 - Communication TNW

Pieter Swinkels ontving de 4TU.SAI Stan Ackermans Medaille uit handen van Paulien Herder, decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen, tijdens het symposium voor Engineering Doctorate (EngD) trainees op 9 juni 2023. Pieter Swinkels is directeur van de post-MSc EngD ontwerpprogramma's in Chemical Product Design en Process and Equipment Design (CPD en PED) aan de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Hij is ook de coördinator van de TU Delft in het 4TU.SAI (Stan Ackermans Institute) dat alle EngD-programma's in Nederland vertegenwoordigt. Het was een dubbel feest, want het programma vierde ook de 500e EngD-afgestudeerde.

Pieter Swinkels
Pieter vervult deze rol van directeur EngD van CPD en PED in Delft al 20 jaar op uitstekende wijze, en met veel plezier. Hij heeft aan de wieg gestaan van de opleidingen, en heeft ze doorontwikkeld tot een belangrijk onderwijs- en valorisatie-instrument van de TU Delft. Pieter kon daarbij putten uit zijn 15 jaar industriële ervaring in ontwikkeling en ontwerp van producten en processen.

In de afgelopen 20 jaar ontwikkelde en formaliseerde hij onder andere (bio)chemische product/proces ontwerpmethodologieën, doceerde deze ook zelf en paste deze methodologieën toe in MSc en EngD ontwerpprojecten in samenwerking met industriële partners en kennisinstellingen uit zijn uitgebreide industriële netwerk dat de gehele breedte van de procesindustrie bestrijkt: energie, voeding, brandstoffen, gezondheid, (specialty) chemicals.

Deze samenwerking belichaamt de 'innovation through design' aanpak die de brug slaat tussen de fundamentele onderzoeksprogramma's van de universiteit en de implementatie van nieuwe producten en processen in de industrie. Deze aanpak is tevens vastgelegd in het boek “Product and Process Design: Driving Innovation” uit 2018 dat hij samen met collega’s André de Haan en Jan Harmsen heeft geschreven. De bijdrage van Pieter aan dit boek, met name de kern van hoofdstuk 4 “Designing voor Innovation”,  vormt de basis voor de EngD opleiding.

Binnen de TU Delft vervult Pieter een coördinerende rol voor de EngD opleidingen van de afdeling Chemical Engineering, en is de stuwende kracht achter samenwerking en uniformering van de opleidingen. Zijn visie op de EngD opleiding waarin zowel cursorisch als projectwerk een belangrijke rol hebben, oefent een grote aantrekkingskracht uit op potentiële trainees. Elk jaar mag hij zich verheugen in vele sollicitaties, waardoor Pieter in staat is om streng te selecteren en daarmee de kwaliteit van de deelnemers hoog te houden. Tenslotte heeft Pieter een zeer scherp oog voor kwaliteitszorg binnen en rondom de EngD opleidingen.

De medaille
De medaille wordt door het bestuur van het 4TU.Stan Ackermans Institute uitgereikt aan personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de post-master ontwerpersopleidingen aan de 4 Technische Universiteiten. De medaille is een eerbetoon aan Stan Ackermans, de voormalige rector magnificus van de Technische Universiteit Eindhoven, die de ontwerpersopleidingen heeft geïnitieerd en gepromoot sinds 1988 tot aan zijn vroegtijdige overlijden in 1995.

Technische ontwerpstages - EngD-programma's
De ontwerpstages van de Technische Universiteit Delft leiden studenten op om academische ontwikkelingen in Life Sciences, (Bio)Chemical Engineering en Civil & Environmental Engineering te vertalen naar reële toepassingen en industriële producten, om zo te voldoen aan de vraag van de industrie naar nieuwe technologieën. Een ontwerpstage (EngD-positie) biedt een toepassingsgericht alternatief voor een PhD-positie en biedt een solide basis voor een versnelde start in een industriële carrière. De programma's zijn een gezamenlijk initiatief van en worden gesponsord door de Nederlandse Life Sciences en (Bio)Chemische industrie en de Nederlandse overheid.

Meer informatie: https://www.tudelft.nl/onderwijs/opleidingen/post-academic-professionals/engd-programmes