Stan Brouns benoemd tot hoogleraar

Nieuws - 15 maart 2023 - Communication TNW

Het College van Bestuur heeft Stan Brouns per 7 februari 2023 benoemd tot hoogleraar Moleculaire Microbiologie aan de afdeling Bionanoscience. Zijn werk richt zich op hoe microben zich verdedigen tegen virussen. Brouns: "Bacteriën hebben een paar miljard jaar aan evolutie de tijd gehad om allerlei slimme manieren te vinden om zich tegen virussen te beschermen. Het is ons doel om erachter te komen hoe bacteriën zich verdedigen tegen virussen."

Stan Brouns' expertise ligt in de moleculaire microbiologie, een vakgebied waarin onderzoekers technieken uit de microbiologie en moleculaire biologie gebruiken om micro-organismen op het niveau van moleculen te bestuderen. "Wij gebruiken verschillende technieken om de structuur, functie en interacties van biomoleculen binnen micro-organismen te onderzoeken", legt Brouns uit. “In 2006 begonnen we aan het onderzoek naar het antivirale afweersysteem CRISPR-Cas in microben, iets dat in die tijd slechts uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid voortkwam. Na jaren van fundamenteel onderzoek om de moleculaire werking van CRISPR-Cas te achterhalen, beschikken we nu over moleculair gereedschap zoals Cas9. Die middelen hebben een wereldwijde revolutie teweeggebracht in genetisch onderzoek.”

Een wapen tegen bacteriën
Naast het onderzoek naar de afweer van microben tegen virussen, is het lab van Brouns ook op zoek naar manieren om bacteriële virussen – zogeheten bacteriofagen – in te zetten als wapen tegen bacteriën die onbehandelbare infecties veroorzaken. Deze strategie is meer dan 100 jaar oud en staat opnieuw veel in de belangstelling door de opkomst van bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica. “Om deze alternatieve aanpak te ontwikkelen, hebben we in 2018 de Fagenbank opgericht. Daarin zit nu een collectie van bacteriofagen die te gebruiken zijn voor klinische behandeling met bacteriofagen in Nederland. We verwachten dat onze kennis over de afweer van bacteriofagen zal helpen om efficiënte strategieën met bacteriofagen verder te ontwikkelen, en dat we uiteindelijk infecties kunnen genezen die niet met antibiotica te behandelen zijn.”

Goudmijnen
"Deze aanstelling betekent veel voor me", zegt Brouns over zijn nieuwe functie als hoogleraar. "Het is geweldig om dit doel in vervulling te zien gaan." Brouns kijkt ernaar uit om nog veel meer te ontdekken over de wereld van microben en virussen, en om studenten over de fascinerende wereld van virussen te vertellen in het nieuwe mastervak Molecular Virology and Immunology. "Deze micro-organismen zijn echt ontzettend divers, meer dan het leven dat we met het blote oog kunnen zien. We verwachten nog veel meer verrassende ontdekkingen van microben in de toekomst. Het zijn echte goudmijnen."

Stan studeerde Molecular Life Sciences en promoveerde in Microbiologie aan Wageningen University & Research. Sinds 2016 werkt hij bij TU Delft.

Full Professor

Stan Brouns