Wim Koppers nieuwe directeur TU Delft Reactor Instituut

Nieuws - 16 mei 2023 - Communication TNW

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft Wim Koppers met ingang van 1 september 2023 benoemd als directeur van het TU Delft Reactor Instituut.

Wim heeft ruime ervaring in de wereld van het bedrijfsleven, de universiteit en onderzoek financiering. Momenteel is hij directeur bedrijfsvoering bij de faculteit Biomedische Technologie van de TU Eindhoven. Daarvoor werkte hij als directeur bedrijfsvoering en financiën bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) met als hoofdtaak het financieren van wetenschappelijk onderzoek in Nederland. Ook is hij ruim 9 jaar instituutsmanager van het Dutch Institute for Fundamental Energy Research (DIFFER) geweest. Daar was hij verantwoordelijk voor zowel de bedrijfsvoering als de technische afdelingen van het instituut. Wim heeft leidinggegeven aan de overgang van het DIFFER instituut van Nieuwegein naar de TU/e campus waar de nieuwbouw voor het instituut is gerealiseerd. Wim is gepromoveerd in de Experimentele Natuurkunde (van Surface Science) en begon zijn carrière bij Philips Research waar hij projectleider was voor alle DVD activiteiten. Wim heeft meer dan 15 patenten op dit gebied en is mede-uitvinder van de Dual Layer DVD+R disc.

Het College van Bestuur is verheugd met deze benoeming. Paulien Herder, decaan van de faculteit TNW, waar het TU Delft Reactor Instituut onderdeel van uitmaakt, kijkt uit naar de samenwerking met Wim: "In Wim hebben we een ervaren collega gevonden die verschillende disciplines op het gewenste abstractieniveau weet te managen, ruime ervaring heeft met het aansturen van grootschalige infrastructuur, en vanuit de inhoud ook de link weet te leggen naar de wetenschappelijke afdelingen."

Wim is erg enthousiast over het werken bij het TU Delft Reactor Instituut (RID). "Het werk bij het RID is enorm belangrijk en zal met de afronding van het Oyster programma nog relevanter worden. Ik vind het erg leuk om met het enthousiaste RID-team samen te werken en het instituut zowel intern als extern stevig op de kaart te zetten." Wim is onder de indruk van de kwaliteit van de TU Delft en maakt daar graag deel van uit. “Ik kijk ernaar uit om in mijn nieuwe functie nauw betrokken te zijn bij technologische innovaties van de faculteit TNW.”

Wim Koppers vervangt professor Theun Baller, die sinds januari 2023 de rol van directeur a.i. vervult. Paulien Herder is Theun Baller zeer erkentelijk voor zijn inzet voor de functie van directeur a.i. en bedankt hem hartelijk.