News

10 juni 2021

Koersen op AI - Maritieme ambities op het gebied van Artificiële Intelligentie in Nederland

De maritieme sector neemt een voortrekkersrol op het vlak van Artificiële Intelligentie (AI). Meer dan zestig vertegenwoordigers vanuit het maritieme bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid hebben binnen de Nederlandse AI coalitie (NL AIC) samengewerkt aan een gezamenlijke agenda. Vandaag publiceert de werkgroep Haven en Maritiem van de NL AIC het position paper ‘Koersen op AI’, waarin de maritieme ambities op het gebied van AI uiteen worden gezet. Onderzoekers van de TU Delft hebben in de kerngroep een actieve bijdrage geleverd aan deze agenda.

18 mei 2021

‘Cohesion researchers’ unravel the mystery of hydrogen effects on materials

Steel pipelines can become brittle due to hydrogen and can therefore break. Fascinated by this urgent problem, Carey Walters (MTT), Othon Moultos (P&E) and Poulumi Dey (MSE) joined forces and turned to the cohesion programme to work on this together.

12 april 2021

Hans Hopman in diverse media

25 maart 2021

TU Delft werkt mee aan ontwikkeling energielabel voor jachten

Hoe duurzaam is een jacht eigenlijk gebouwd? Kan je het ene jacht met het andere vergelijken? En hoe zorgen we ervoor dat alle jachtbouwers hier hetzelfde naar (gaan) kijken waardoor we de footprint van jachten uiteindelijk kunnen verlagen?

08 maart 2021

Carey Walters in Atlas

08 maart 2021

Geert Keetels in diverse media

28 januari 2021

Diepzee mijnbouw minder milieubelastend dankzij nieuwe ‘mineralen verzamelaar’

Rudy Helmons, onderzoeker Offshore and Dredging engineering, ontwierp in samenwerking met IHC Mining de collector 2.0. Een op waterdruk gestuurde ‘stofzuiger’ die grondstoffen op de zeebodem verzamelt waarbij minder sediment opgepakt wordt en minder water verloren gaat.

21 januari 2021

Klaas Visser in diverse media

Het lijkt een ouderwetse stoomboot met twee hoge schoorstenen. In werkelijkheid zeilt het 154 meter lange vrachtschip SC Connector –met moderne voortstuwing op windenergie– de haven van Rotterdam binnen. „Een belangrijke ontwikkeling.”

10 december 2020

Wouter van den Bos in diverse media

De TU Delft heeft software ontwikkeld waarmee het mogelijk is om de risico's van besmetting met het coronavirus te berekenen voor een bepaalde ruimte. Het model plaatst virtueel een ziek persoon in een ruimte en simuleert hoe snel de virusdeeltjes zich verspreiden. Daarmee kan berekend worden hoe veilig het is in ruimtes zoals vliegtuigen, klaslokalen of restaurants.

20 oktober 2020

DIMI Stories: Op het water is nog ruimte! door Prof. Rudy Negenborn

Goederentransport over water kost minder geld en energie dan over de weg en er is meer ruimte dan op de toch al volle wegen. Als we eerst een paar notoire bottlenecks oplossen, zoals containerschepen die niet volgeladen zijn, suboptimale navigatie van schepen of file bij de overvolle sluizen, kunnen we daar ten volle gebruik van maken.

Geen resultaten gevonden.