Hoogbegaafde kinderen maken kennis met Maritieme Techniek

Nieuws - 14 augustus 2023 - Webredactie 3mE

Het enigszins lege faculteitsgebouw werd deze zomervakantie toch nog een beetje gevuld, door het bezoek van 40 enthousiaste kinderen met een bovengemiddelde intelligentie. De groep maakte op een interactieve manier kennis met de wereld van Maritieme Techniek.

Hoe kan een schip in de toekomst zonder kapitein varen? Wat voor effect hebben hoge golven op een drijvende constructie? De kinderen en jongeren tussen 9 en 14 jaar kregen allereerst een rondleiding en demonstratie in het RAS lab en in de Sleeptank. Ze stelden kritische vragen over onder andere de werking van een schip op batterijen en de voordelen van autonoom varen.

Prachtig om te zien hoe de jongeren zo enthousiast met elkaar samenwerken; dat kan normaalgesproken best een uitdaging voor hen zijn.

Begeleider

De tweede helft van de ochtend gingen de kids zelf aan de slag. Na een theoretische uitleg over drijfvermogen en stabiliteit, mochten zij proberen om zelf – met simpele materialen – een drijvende windmolenconstructie te ontwerpen. Met veel enthousiasme werden er met onder andere papieren bekertjes en satéprikkers verschillende creaties bedacht. De groep die de constructie bouwde met het grootste krachtmoment, mocht zichzelf de winnaar noemen.

Ik had niet gedacht dat een simpele aanpassing van de constructie, zo’n groot verschil in stabiliteit zou maken.

Leerling