26 april 2024

Koninklijke onderscheiding voor hoogleraar DirkJan Veeger

Hoogleraar bij de afdeling Biomechanical Engineering, DirkJan Veeger, is op 26 april benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontvangt deze onderscheiding voor zijn uitzonderlijke prestaties en bijdragen binnen de wetenschap en maatschappij.

26 april 2024

Meten van 1 miljoen sneeuwvlokken voor betere weersvoorspellingen

Met de skilift naar je werk. Dat kunnen niet veel mensen zeggen. Voor postdoc en TU Delft alumnus Koen Muller is dit al bijna 1 jaar lang de realiteit. Naast een skipiste vlakbij Davos bouwt hij een unieke meetopstelling waarmee hij data over sneeuwstormen wil verzamelen om meer inzicht te krijgen in de interactie van het samenklonteren van sneeuwvlokken en atmosferische stroming.

“Bent u nou een uitvinder of een professor?”

Op 17 april vond het jaarlijkse evenement ‘Meet the Professor’ plaats. Met Meet the Professor viert de TU Delft de verjaardag van de stad, samen met Delftse basisscholen. Tijdens dit evenement geven professoren van de TU Delft een gastles op Delftse basisscholen over hun eigen onderzoek. Professors Maarten van der Elst en Paul Breedveld vertegenwoordigden in 2024 de faculteit Mechanical Engineering.

17 april 2024

TU Delft Mechanical Engineering opent nieuw robotica lab

Van robots die vakken vullen tot revalidatie na een beroerte bevorderen, en van autonome drones tot zelfrijdende auto’s. Al deze en meer robots zijn vanaf nu onder één dak te vinden bij de TU Delft. Op 17 april opent de afdeling Cognitive Robotics haar gloednieuwe lab waar niet alleen de robots, maar ook de onderzoekers en technici bij elkaar komen.

11 april 2024

Girls’ Day 2024: jonge meiden bezoeken ME en CiTG

Een speciale dag voor meisjes zodat zij kunnen ervaren hoe waardevol en leuk technische opleidingen zijn. Op 11 april was het weer tijd voor de jaarlijkse Girls’ Day. Bijna 80 leerlingen uit de eerste, tweede en derde klas van scholen uit Leiden en Schiedam kwamen naar de TU Delft en maakten kennis met techniek bij de faculteiten Mechanical Engineering (ME) en Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG).

02 april 2024

TU Delft en VDL ETG T&D willen wafers contactloos verplaatsen voor betere chipproductie

Elke keer dat de robotarm een wafer oppakt voor plaatsing in de chipmachine, komen er miniscule deeltjes vrij die schadelijk zijn voor het chipproductieproces. Onderzoekers van de TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, werken aan de nieuwe generatie waferhandlers die wafers kunnen verplaatsen volledig zonder het genereren van deze deeltjes.

21 maart 2024

Mechanical engineering op nanoschaal vereist schone omgeving

Bij het werken op nanoschaal kan zelfs één stofdeeltje storingen veroorzaken. Daarom vind je op de TU Delft Campus verschillende cleanrooms. In de cleanroom van Mechanical Engineering hebben onderzoekers de unieke mogelijkheid om mechanische structuren op nanoschaal te bouwen met een speciale 3D-printer. De resulterende constructies zijn toepasbaar binnen verschillende terreinen, van biologie tot materiaalkunde.

07 maart 2024

Gepersonaliseerde spierskeletmodellen die recht doen aan de diversiteit van lichamen

In wetenschappelijk onderzoek wordt momenteel gewerkt met spierskeletmodellen die uitgaan van een gemiddelde man. Deze one-size-fits-all benadering kan passende behandeling door artsen en fysiotherapeuten in de weg staan. Wetenschappers van TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, onderzoeken hoe nauwkeurig deze modellen zijn voor een bredere populatie. Ook werken de Delftse onderzoekers aan gepersonaliseerde spierskeletmodellen op basis van een simpele 3D-scan.

23 februari 2024

Volledig geautomatiseerd robotteam verwijdert met succes afval van zeebodem, nu moet het sneller en dieper

Een consortium van Europese onderzoekers, onder leiding van de TU Delft, heeft een functioneel team van slimme robots gemaakt die afval van de zeebodem kunnen opruimen. Het SeaClear-systeem heeft zijn laatste reeks testen in zowel helder als troebel water met succes doorstaan.

16 februari 2024

Programma voor groen staal ontvangt officiële goedkeuring en kan van start

Het programma Groeien met Groen Staal heeft op 12 februari de officiële goedkeuring ontvangen voor een subsidie van meer dan 100 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds. Zo’n 22 miljoen euro hiervan is bestemd voor de TU Delft. Het programma heeft tot doel wetenschappelijke kennis en technologie te ontwikkelen voor duurzame staalproductie.