221 resultaten

'Het wordt heet onder onze voeten' - Delft Matters Magazine

Mochten de huidige middelen om klimaatverandering af te remmen falen, is climate engineering dan de oplossing? Eurocommissaris Frans Timmersmans sprak met wolkenprofessor Herman Russchenberg, die meer aandacht wil voor onderzoek naar technieken om de aarde af te koelen.

7,4 miljoen euro voor onderzoek naar producten uit afvalwater

Douchen, schoonmaken, toilet spoelen, industriële productie; allemaal processen waarbij veel water wordt gebruikt. Maar wat gebeurt er met het vuil in het water, met alles wat wordt weggespoeld en samen met het water in het riool verdwijnt?

Onderzoekers TU Delft: zeespiegelstijging langs Nederlandse kust versnelt

De zeespiegelstijging langs de Nederlandse kust is aan het versnellen. Dat melden wetenschappers van de TU Delft in een nieuwe studie. Uit een uitgebreide analyse van de metingen van acht getijdestations langs de Nederlandse kust (onder meer die van Maassluis, Delfzijl en Vlissingen) blijkt dat de gemiddelde zeespiegelstijging – sinds midden jaren negentig – 2.7 ± 0.4* millimeter per jaar is. In vergelijking tot de zeventig jaar daarvoor is dat een significante stijging van 1.0 ± 0.5 mm/jaar.

24 juni 2022

Delftse studenten maken indruk in competitie met oplossing voor verduurzaming 847.000 verouderde portiekflats

Symbiotic Urban Movement (SUM) - een studententeam van de TU Delft – is vrijdag 24 juni derde geworden tijdens de Solar Decathlon Europe 21/22. Het team bereikte deze prijs met een innovatief plan om alle 847.000 portiekflats in Nederland duurzaam te transformeren.

21 juni 2022

Nieuwe cavitatietunnel TU Delft moet bijdragen aan efficiëntere schepen en minder overlast

Deze week wordt aan de TU Delft de nieuwe cavitatietunnel geopend. Het onderzoek in deze faciliteit, officieel de Multi Phase FlowTunnel (MPFT), richt zich grotendeels op twee onderwerpen: enerzijds het probleem van cavitatie bij scheepsschroeven en anderzijds de mogelijkheden van luchtsmering bij schepen.