News Open menu Search 108 results rss Open menu 09 November 2022 Bert van Wee in NRC over reisgedrag na corona Nu de reisrestricties grotendeels verdwenen zijn, gaat de 'inhaalslag' van luchtvaartmaatschappijen sneller dan verwacht. Het is geen verrassing dat mensen weer meer reizen, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft. De wereldwijde reisrestricties van de afgelopen twee jaar zijn grotendeels opgeheven. Read more 03 November 2022 Wijnand Veeneman in Nederlands Dagblad over marktwerking op het spoor Het monopolie van de NS op het Nederlandse spoor staat op het spel nu de Europese Commissie en concurrenten eisen dat ook andere vervoersbedrijven er kunnen rijden. De staatssecretaris, spoorbedrijf en vakbond waarschuwen voor rampzalige gevolgen. Is die vrees terecht? Wie binnen de Randstad een tweede (of zelfs derde of vierde) partij over het spoor laat rijden, vraagt om problemen. Dat zegt universitair hoofddocent Wijnand Veeneman (TU Delft). "Buiten de Randstad is concurrentie al veel minder problematisch." Read more 24 October 2022 Wijnand Veeneman bij BN De Stem over probleem bij de spoorwegovergang Bergen op Zoom Een enorme ravage op de spoorwegovergang in Bergen op Zoom: een trein botste op een lijnbus, waarbij de bus doormidden brak. Wat was de oorzaak? "Het is te simplistisch om te beweren dat het de schuld is van verstoorde software. Kernvraag is: ‘Waarom stond die bus stil op het spoor?’ Dat moet systematisch geanalyseerd worden." zegt Veeneman bij BN De Stem. Read more 04 October 2022 Bert van Wee in diverse media over files De files zijn terug van weggeweest. "Wen daar maar aan, want ze gaan nooit helemaal verdwijnen", zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee aan de TU Delft. "Oplossingen om het fileprobleem te verhelpen, zoals de bouw van meer wegen of de invoering van een kilometerheffing, helpen slechts deels", zegt de hoogleraar. Read more 19 September 2022 Improving road safety with a novel driver intervention and feedback system Several factors related to driver state negatively impact road safety, such as mobile phone distraction, fatigue and drowsiness. In the EU project i-DREAMS, different universities and businesses work together to develop a ‘safety tolerance zone’ for assessing driver state and to create a platform for personalised interventions and feedback for drivers for improving road safety. Amir Pooyan Afghari and Eleonora Papadimitriou, both researchers at TU Delft, are involved in this project. Read more ... Page 9 Page 10 Page 11 You are on page 12 Page 13 Page 14 ... Share this page: Facebook Linkedin Twitter Email WhatsApp Share this page