News

108 results

17 June 2022

Bert van Wee in Trouw over spoor tussen Amsterdam en Londen

Bert van Wee in Trouw over spoor tussen Amsterdam en Londen

De Eurostar moet zijn huidige vertrekpunt op Amsterdam Centraal Station verlaten. Door een verbouwing van het station kan de dagelijkse hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Londen vanaf 2024 geen gebruik maken van de speciale vertrekhal op spoor 15b. Spoorwegbeheerder ProRail is nu op zoek naar een andere locatie. "Als alternatief liggen Amsterdam Zuid en Schiphol het meest voor de hand.", zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft.

16 June 2022

Wijnand Veeneman in De Volkskrant over goedkoper OV

Wijnand Veeneman in De Volkskrant over goedkoper OV

Onbeperkt treinen voor 9 euro per maand, zoals nu in Duitsland kan, zit er deze zomer in Nederland waarschijnlijk niet in. Maar de roep om het afschaffen van de btw op trein- en buskaartjes groeit ondertussen wel. “Het voordeel is een bredere beschikbaarheid. Het nadeel is minder geld in de staatskas. Zo simpel is het.” stelt Wijnand Veeneman.

15 June 2022

Bert van Wee bij BNR over gratis maken openbaar vervoer

Bert van Wee bij BNR over gratis maken openbaar vervoer

Als we minder files willen en schoner willen reizen, zullen we vaker de auto moeten laten staan. Hoe stimuleer je mensen om trein, tram, metro of bus te nemen? Helpt het om het openbaar vervoer gratis te maken? Bert van Wee gaat is te gast bij deze aflevering.

15 June 2022

Bert van Wee bij De Hyperloop Podcast over effect van hyperloop op de maatschappij en economie

Bert van Wee bij De Hyperloop Podcast over effect van hyperloop op de maatschappij en economie

Bert van Wee gaat met Gijs & Fien gaan in gesprek over de effecten van de hyperloop op de maatschappij en economie. Hoe kan de hyperloop de wereld veranderen? Je hoort het in deze aflevering!

14 June 2022

Bert van Wee op Nu.nl over hoger brandstofgebruik bij hogere snelheden

Bert van Wee op Nu.nl over hoger brandstofgebruik bij hogere snelheden

Torenhoge olieprijzen, de oorlog in Oekraïne én een naderende olieboycot. Daarnaast een worsteling om gezamenlijk de uitstoot van stikstof en CO2 omlaag te krijgen. Toch wil ruim de helft van de VVD-leden dat de maximumsnelheid weer wordt verhoogd. Het gemiddelde verbruik per kilometer gaat dan maar liefst een kwart omhoog.