News

77 results

19 September 2022

Improving road safety with a novel driver intervention and feedback system

Improving road safety with a novel driver intervention and feedback system

Several factors related to driver state negatively impact road safety, such as mobile phone distraction, fatigue and drowsiness. In the EU project i-DREAMS, different universities and businesses work together to develop a ‘safety tolerance zone’ for assessing driver state and to create a platform for personalised interventions and feedback for drivers for improving road safety. Amir Pooyan Afghari and Eleonora Papadimitriou, both researchers at TU Delft, are involved in this project.

08 September 2022

Bert van Wee in Trouw over afschaling NS

Bert van Wee in Trouw over afschaling NS

Gaan treinreizigers van nu met de versobering van de dienstregeling van NS voor altijd overstappen op vervoer met de auto? Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee is er niet zo bang voor.

04 September 2022

Wijnand Veeneman bij NPO Radio1 over Het OV is niet duurder dan de auto

Wijnand Veeneman bij NPO Radio1 over Het OV is niet duurder dan de auto

De auto is veel goedkoper en in Nederland is het openbaar vervoer erg duur als je het vergelijkt met de landen om ons heen. Lariekoek, zegt OV-onderzoeker Wijnand Veeneman bij Spraakmakers.

28 August 2022

Wijnand Veeneman bij NPO Radio 1 over toekomst voor trein

Wijnand Veeneman bij NPO Radio 1 over toekomst voor trein

Gisteren maakte de NS bekend dat het de dienstregeling na de zomervakantie flink gaat versoberen met minder treinen en meer overstappen. Wijnand Veeneman noemt verschillende scenario's om de kwaliteit van de NS te vergroten.

26 August 2022

Bert van Wee in Volkskrant over minder treinen door personeelstekort

Bert van Wee in Volkskrant over minder treinen door personeelstekort

De NS zet vanaf september stapsgewijs minder treinen in vanwege personeelstekort. Ook het wegblijven van reizigers speelt mee in de problematiek. Op trajecten waar nu zes keer per uur een Intercity rijdt, zal dat nog maar vier keer zijn. Bert van Wee geeft aan dat vooral werknemers met kantoorbanen na de pandemie gedeeltelijk blijven thuiswerken: 'Juist die mensen leggen vaak langere afstanden met de trein af.’

/* */