News

108 results

31 July 2023

Bert van Wee in Trouw over Treinreizen en de vakantieperiode

De internationale treinen zitten stampvol. Maar volgens Eurocommissaris Frans Timmermans kunnen spoorwegbedrijven wel degelijk nóg meer reizigers vervoeren.

12 July 2023

Bert van Wee op BNR over treinen worden duurder in de spits

Bert van Wee op BNR over treinen worden duurder in de spits

NS-baas Wouter Koolmees wil reizen in de spits flink duurder gaan maken. Buiten de spits moeten de tarieven juist omlaag, zodat reizigers vanzelf meer buiten de spits gaan reizen. Bert van Wee spreekt over de maatregelen.

04 July 2023

Port of Rotterdam can increase efficiency by enhancing the cooperation between its service providers

Port of Rotterdam can increase efficiency by enhancing the cooperation between its service providers

Ports have become busier than ever before. The Port of Rotterdam is visited by about 30,000 sea-going vessels every year. Accommodating more vessels in shorter times is at the top of the agenda for many ports. However, the process of servicing a vessel in port is complex due to the involvement of multiple service providers. TU Delft PhD candidate Shahrzad Nikghadam showed that improving cooperation between service providers is beneficial for all cooperating parties and can lead to a reduction of 20% in waiting times.

22 June 2023

Wijnand Veeneman in diverse media over open toegang op het spoornetwerk

Wijnand Veeneman in diverse media over open toegang op het spoornetwerk

Volgens Wijnand Veeneman kunnen nieuwe aanbieders van internationale treinreizen interessant zijn voor reizigers. Veeneman ziet het als een positieve ontwikkeling dat zoveel partijen willen meedingen: "Een paar jaar geleden was de internationale trein nog ten dode opgeschreven. Concurrentie kan goed zijn voor de reiziger, met meer variatie en aanbod."

22 June 2023

Bert van Wee op BNR over NS en marktwerking

Bert van Wee op BNR over NS en marktwerking

Alleen al de dreiging van meer marktwerking heeft de kwaliteit van de NS-dienstverlening verbeterd. Daarom is het maar de vraag of je het Nederlandse hoofdrailnet verder moet aanbesteden, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan TU Delft.