De doelgroep vinden

In dit thema behandelen we verschillende onderwerpen, zoals het gebruik van instanties of andere deskundigen en het inzetten van sleutelfiguren om de doelgroep te vinden.

Benaderen van doelgroep

✘ Werkt niet

Onbekendheid met het dagelijks leven van de doelgroep

Niet weten waar de potentiële doelgroep regelmatig komt.

 Werkt wel

Gebruik de expertise van instanties om de doelgroep te bereiken

Gebruikmaken van de expertise van instanties of eHealth-deskundigen die ervaring hebben met (het bereiken van) de doelgroep.

 Werkt wel

Bezoek ontmoetingsplaatsen van de doelgroep

Gebruikmaken van ontmoetingsplaatsen van de doelgroep om haar te bereiken, zoals buurthuizen, supermarkten, schuldhulpverleningsinstanties en huisartsen.

 Werkt wel

Zet sleutelfiguren voor de doelgroep in

Sleutelfiguren, zoals ervaringsdeskundigen of lotgenoten inzetten kan helpen de potentiële doelgroep te bereiken.

✘ Werkt niet

Tussenpersonen en professionals zijn terughoudend

Soms zijn tussenpersonen (zoals gezondheidsprofessionals of medewerkers van buurthuizen) terughoudend in het benaderen van de doelgroep, omdat ze de groep niet willen stigmatiseren en overbelasten.

 Werkt wel

Werk samen met diverse disciplines

Samenwerken met verschillende disciplines kan helpen om de aansluiting van een eHealth-interventie te bevorderen.