Blijvend gebruik van de eHealth interventie bevorderen

Dit thema behandelt zaken waarmee je de doelgroep kunt motiveren om de Ehealth-interventie te blijven gebruiken. Denk daarbij aan het stellen van haalbare kortetermijndoelen, het benadrukken van de waarde van eHealth-interventies en een positieve benadering bij het betrekken van de doelgroep.

Overtuigen van de gebruiker

✘ Werkt niet

Een gebrek aan inzicht in de meerwaarde van de eHealth-interventie

Als de doelgroep het gevoel heeft dat de eHealth-interventie te weinig oplevert, is ze waarschijnlijk minder gemotiveerd om de interventie te gebruiken.

 Werkt wel

Maak de meerwaarde van de interventie inzichtelijk

Maak duidelijk wat de meerwaarde van de eHealth-interventie is en geef de doelgroep direct inzicht in de resultaten. Zo is de kans groter dat ze gemotiveerd blijft.

 Werkt wel

Maak er een spelletje van

Met spelelementen kun je de eHealth-interventie toegankelijker en aansprekender maken voor de doelgroep, ook op langere termijn.

Gebruikers perspectief

Luisteren naar je lichaam

"Zo een app kan voor mij niet veel betekenen. Ik luister eerder naar mijn eigen lichaam en geest" - Jorge (47)
Gebruikers perspectief

eHealth interesse

"eHealth interesseert mij gewoon niet. Vaak heb ik er geen zin in en denk ik: wat kan mij dat ding nou weer schelen" - Alisha (37)

 Werkt wel

Beloon de doelgroep voor deelname

De doelgroep belonen kan blijvend gebruik van de eHealth-interventie bevorderen.

Doelen stellen en halen

Werkt wel

Maak doelen realistisch en haalbaar

Wanneer je langetermijndoelen opsplitst in kleinere, haalbare stappen, zal de doelgroep eerder geneigd zijn de eHealth-interventie langer te blijven gebruiken, wanneer ze zien dat ze hun kleinere doelen bereiken.

Gebruikers perspectief

Dagelijkse zorgen

"Ik heb veel andere dingen aan mijn hoofd, waardoor mijn gezondheid op de 2e plaats komt. Hoe ga ik rondkomen? Ik moet alles uit de kast halen om te overleven." - Margo (37)

 Werkt wel

Stuur de doelgroep actief herinneringen

Een eHealth-interventie die herinneringen stuurt, kan het gebruik bevorderen.

Inzicht in gedrag

✘ Werkt niet

De doelgroep heeft onvoldoende inzicht in haar eigen gedrag

Wanneer de doelgroep onvoldoende kennis heeft van haar gedrag en de gevolgen daarvan, is ze mogelijk minder gemotiveerd om de interventie te blijven gebruiken.

 Werkt wel

Geef doelgroep inzicht in haar eigen gedrag

Biedt de doelgroep educatie over de mogelijke gevolgen van haar gedrag. Wanneer ze gemotiveerd is om het gedrag aan te passen, zal ze eerder geneigd zijn door te gaan met de interventie.

Gebruikers perspectief

Wakkergeschud

"Sinds het incident ben ik wel bewuster bezig met mijn gezondheid. In mijn jonge jaren dacht ik er niet echt aan. Hoe vaak ik in de snackbar zat, dat maakte niet uit" - Kevin (57)
Gebruikers perspectief

Voelen is weten

"Ik luister naar mijn eigen lichaam. Zolang ik mij goed voel, is het vast ook wel goed. Ik ben er niet zo veel mee bezig" - Marie (43)

Sociale steun

✘ Werkt niet

De doelgroep ondervindt een gebrek aan sociale steun

Wanneer de doelgroep een gebrek aan sociale steun ervaart, is de kans dat ze voortijdig stopt met de interventie groter.

 Werkt wel

Betrek de sociale omgeving van de doelgroep bij het project

Als je de sociale omgeving betrekt bij de eHealth-interventie, vergroot je de kans dat de doelgroep dit blijft gebruiken.

 Werkt wel

Benader de doelgroep positief

Wanneer je de doelgroep positief benadert, stimuleer je dat ze de eHealth-interventie blijft gebruiken.

 Werkt wel

Voeg groepsactiviteiten toe aan de interventies

Door groepsactiviteiten op te nemen in de eHealth-interventie stimuleer je samenwerking binnen de doelgroep.