Samen met de doelgroep evalueren

Dit thema behandelt verschillende onderwerpen rondom het evalueren met de doelgroep, zoals het vroegtijdig betrekken van verschillende groepen, het geven van feedback en het belonen van de doelgroep.

Terugkoppeling aan deelnemers

✘ Werkt niet

Er is geen terugkoppeling naar de deelnemers

Bij veel evaluaties krijgen de deelnemers achteraf geen terugkoppeling over de evaluatie. Zo weten ze niet of en hoe hun feedback is gebruikt.

Werkt wel

Geef de deelnemers een terugkoppeling na afloop

Na de evaluatie implementeer je de verbeteringen op basis van de belangrijkste feedbackresultaten. Vervolgens deel je met de deelnemers wat je hebt verbeterd naar aanleiding van hun feedback.

Evaluatie ervaring

Uitval van de doelgroep

Wanneer veel gebruikers uit de doelgroep uitvallen of afhaken, heeft dat een negatieve invloed op het evaluatieproces.

Werkt wel

Zorg voor een positieve ervaring voor de doelgroep.

Creëer een aangenaam evaluatieproces voor de doelgroep.

Beloon de doelgroep

Bedank de deelnemers met een passende beloning.

Werkt wel

Betrek de verschillende groepen vroegtijdig bij het proces

Voor een effectieve evaluatie van de eHealth-interventie is het goed om de doelgroep en professionals al in een vroeg stadium bij het proces te betrekken.

Inclusieve benadering

✘ Werkt niet

Er vanuit gaan dat de doelgroep deelname aan de evaluatie niet relevant vindt

Wanneer professionals denken dat mensen met een lagere SEP de deelname aan het evaluatieonderzoek zien als weinig relevant voor hen, sluit je de doelgroep al meteen uit van het onderzoek.

Leer de doelgroep kennen

Leer de doelgroep beter kennen, zodat je kunt aansluiten op hun belevingswereld.