News & Agenda

06 februari 2024

Jan-Willem Klok en Winfred Mugge over robots in de operatiekamer

Kunnen robots de taken van chirurgen of fysiotherapeuten overnemen?

05 februari 2024

TU Delft ontwikkelt model voor beter inzicht in verwondingen baby’s door gewelddadig schudden

Het hevig door elkaar schudden van een baby kan leiden tot hoofd- en nekletsel, blindheid en is in sommige gevallen zelfs fataal. Onderzoekers van de TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, gebruiken een pop en computermodellen om in kaart te brengen welke versnellingen er op het hoofd werken tijden het schudden. Ze willen het risico op letsel nauwkeuriger inschatten. Wat uiteindelijk kan leiden tot meer duidelijkheid in rechtszaken rondom dit thema.

10 januari 2024

Amir Zadpoor in BNR De Technoloog podcast

Met een uniek 3D-printproces hebben onderzoekers van de TU Delft hybride verbindingen van meerdere materialen gemaakt die opmerkelijk dicht bij het natuurlijke ontwerp van bot-peesverbindingen komen.

14 december 2023

Intreerede: ‘Technologie is cruciaal voor verlagen werklast in de operatiekamer’

Lange wachtlijsten, operaties die uitlopen en hoge kosten. Volgens hoogleraar Medical Process Engineering, John van den Dobbelsteen, komt dit mede doordat er bij de implementatie van nieuwe technologie onvoldoende oog is voor het zorgproces. Hij wil de interactie tussen operatiepersoneel en medische technologie verbeteren met als doel de werklast te verminderen. Op 15 december houdt hij zijn intreerede.

12 december 2023

Optimalisatie van harde-zachte materiaalovergangen: Een 3D-geprinte nabootsing van bot-peesverbindingen

11 oktober 2023

Het onzichtbare zichtbaar maken: Micro CT-scanner biedt 3mE nieuwe onderzoeksmogelijkheden

Sinds kort kunnen onderzoekers nog dieper materialen induiken. De komst van een micro CT-scanner op de faculteit stelt onderzoekers in staat deze onzichtbare wereld beter te verkennen.

25 september 2023

De TU Delft revolutioneert rolstoelsport met precisie vermogensmetingen

Met slechts twee kleine sensoren, niet groter dan een twee euro munt, kunnen we nu het vermogen van rolstoelsporters meten met een indrukwekkende precisie van wel 2%.

18 september 2023

Mark de Ruit in diverse media

07 september 2023

Mathias Peirlinck in diverse media

06 september 2023

TU Delft studenten maken 3D-geprint strottenhoofd

Bij een blokkade van de bovenste luchtweg is een acute ingreep waarbij een opening wordt gemaakt in de luchtpijp net onder het strottenhoofd de enige oplossing. Door de zeldzaamheid van dit ziektebeeld hebben artsen maar weinig ervaring met deze levensreddende ingreep. Dat moet anders, dachten artsen van het Reinier de Graaf Ziekenhuis en studenten van de TU Delft.