News and agenda

15 juli 2019

Michaël Wiertlewski bekroond met best paper IEEE Transactions on Haptics 2019

26 juni 2019

David Abbink in De Wereld van Morgen (NPO1)

Onderzoek van het Haptics Lab naar symbiotisch rijden zal prime time op de Nederlandse televisie worden getoond. David Abbink werd geïnterviewd door Vivianne Bendermacher om de huidige problemen met interactie tussen bestuurder en automatisering uit te leggen en te demonstreren, en hoe ons onderzoek bijdraagt ​​aan het oplossen hiervan.

29 mei 2019

Javier Alonso-Mora en team ontvangen IEEE ICRA Best Paper Award omtrent Multi-Robot Systems

Het artikel "Gedistribueerde multi-robotvorming splitsen en samenvoegen in dynamische omgevingen", door Hai Zhu, Jelle Juhl, Laura Ferranti, Javier Alonso-Mora heeft de IEEE ICRA Best Paper Award gewonnen op Multi-Robot Systems tijdens de IEEE International Conference on Robotics en Automation, de vlaggenschipconferentie over robotica gevierd in Montreal in mei 2019. Geweldig nieuws!

15 april 2019

Riender Happee in BNR Newsradio

Luister naar de fragmenten

22 maart 2019

Intreerede David Abbink

Op vrijdag 22 maart 2019 hield David Abbink zijn inaugurele rede als hoogleraar Haptic Human-Robot Interaction aan de TU Delft. In zijn lezing gaf David een overzicht van zijn werk, beargumenteerde waarom we ons meer moesten concentreren op robot-symbiose dan robotautonomie, liet het hele publiek op één been springen en verklaarde dat hij ernaar zou streven de echt multidisciplinaire geest van de Macy nieuw leven in te blazen. Conferenties over cybernetica. Naderhand kon het publiek vijf haptische demo's ervaren.

21 maart 2019

Mens en robot in symbiose leidt tot betere interactie

Half-geautomatiseerde voertuigen op onze snelwegen, een mobiele robotarm die effectief kan ingrijpen in een rampgebied, drones: allemaal voorbeelden van robots die in onze onvoorspelbare leefomgeving komen. Daarin kunnen deze robots niet zonder menselijk ingrijpen: achter elke succesvolle robot staat een mens. Een sterke basis voor het besturen van robotarmen en robotvoertuigen is haptiek: ons aangeboren vermogen om ons lichaam te voelen.

13 maart 2019

Dr. J. Alonso-Mora benoemd als Principal Investigator

Dr. J. Alonso-Mora benoemd tot hoofdonderzoeker aan het Amsterdams Instituut voor geavanceerde Metropolitan Solutions (AMS).

04 maart 2019

Joost de Winter in de Volkskrant

De ene na de andere beroemde studie blijkt een andere uitkomst te krijgen als het experiment wordt herhaald. Om te leren wat zo’n herhaalstudie zegt, deden Delftse onderzoekers er ook een: verraden pupillen iemands emoties?

01 maart 2019

Samenwerking in de industrie met Amazon en Didi Udian Technologies

Dr. J. Alonso-Mora is de ontvanger van een Amazon Research Award voor onderzoek naar bewegingsplanning met meerdere robots en een onderzoekssamenwerking met Didi Udian Technologies is opgezet voor gezamenlijk werk aan gedeelde MaaS (ride-sharing). Meer informatie: http://www.alonsomora.com/

14 januari 2019

TU Delft en CTU winnen Taxify Self-driving Fleet Optimisation Challenge

Het internationale team van de TU Delft en de Czech Technical University (CTU) in Praag hebben de Taxify Self-driving Fleet Optimisation Challenge gewonnen. Vanuit de TU Delft werd het team vertegenwoordigd door onderzoekers Javier Alonso Mora en Michal Cap, werkzaam binnen de afdeling Cognitive Robotics (CoR) bij de Automated Mobility-on-Demand with Ride-sharing (AMR) onderzoeksgroep. Het doel van de challenge was om de operaties van een vloot van zelfrijdende service auto’s te optimaliseren.