News and agenda

18 november 2021

David Abbink in diverse media

12 november 2021

Delftse robotingenieurs verschuiven focus van technologie naar de mens

Delftse robotingenieurs verschuiven focus van technologie naar de mens

De focus in robotontwikkeling ligt normaal gesproken op de techniek, of het versnellen van productieprocessen. De TU Delft legt daarentegen nu de focus op mensen, met name naar vakmensen in fysieke beroepen.

03 juni 2021

Javier Alonso-Mora in diverse media

01 juni 2021

Carlos Hernández Corbato in TechXplore

31 mei 2021

Onderwaterrobot heeft geen hulp nodig op de oceaanbodem

Onderwaterrobot heeft geen hulp nodig op de oceaanbodem

Robots kunnen onder water klussen uitvoeren die te complex of te gevaarlijk zijn voor mensen. Maar dan moeten ze het wel op eigen houtje kunnen rooien, want niemand kan hen helpen in de diepte. Het REMARO project werkt aan de besturing ervan en traint promovendi in het programmeerwerk.

10 mei 2021

Een stukje lopen maakt ‘ridesharing’ veel efficiënter

Een stukje lopen maakt ‘ridesharing’ veel efficiënter

Onderzoekers van de TU Delft hebben een dataset van 10.000 taxiritten in Manhattan geanalyseerd en concluderen dat het delen van een taxi (‘ridesharing’) efficiënter wordt als er ophaal- en afleverlocaties worden gebruikt, en als passagiers een klein stukje van het traject lopen. De onderzoekers hebben hun resultaten online gepubliceerd in Transportation Research Part C.

08 april 2021

Jork Stapel in NRC

30 november 2020

3mE-onderzoekers partner in twee NWA-ORC consortia

3mE-onderzoekers partner in twee NWA-ORC consortia

Delftse onderzoekers gaan in negen consortia met de gehele kennisketen en maatschappelijke organisaties aan de slag met interdisciplinair onderzoek waarmee wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken binnen bereik komen. Faculteit 3mE neemt deel aan twee van deze consortia.

01 oktober 2020

Sarvesh Kolekar in diverse media

Zelfrijdende auto's kunnen al aardig wat, maar echt rijden als een mens vraagt om iets wat algoritmes niet zo goed kunnen: onzeker en slordig zijn. Een nieuw model dat het mechanisme achter menselijk rijgedrag in kaart brengt moet daar verandering in brengen.

29 september 2020

Rijgedrag minder ‘robotachtig’ door nieuw Delfts model

Rijgedrag minder ‘robotachtig’ door nieuw Delfts model

Menselijk rijgedag wordt in de wetenschap eigenlijk verkeerd gemodelleerd. Daarom hebben wetenschappers van de TU Delft een nieuw model ontwikkeld dat rijgedrag beschrijft op basis van één onderliggend ‘menselijk’ principe: het hanteren van een risicodrempel.