News and agenda

14 februari 2023

Rapid change of friction causes tactile ultrasound illusion

Michaël Wiertlewski, Assistant Professor at the Cognitive Robotics Department, and his colleagues have created a glass plate that can quickly change its friction. It does this with an actuator that releases waves of ultrasound to vibrate the plate. Their research is published in the ‘Royal Society Interface journal’.

20 december 2022

Joost de Winter benoemd tot hoogleraar Cognitive Human-Robot Interaction

Het onderzoek van De Winter richt zich op de contactloze interactie tussen robots en mensen. De robot van de toekomst leest en begrijpt de intenties en instructies van mensen in de omgeving door middel van eye-tracking en andere sensoren. Op zijn beurt zal de robot zijn werking aanpassen en intenties communiceren met nabije mensen en andere robots. De visie is om bij te dragen aan een toekomst waarin mensen en robots cognitieve processen delen en zich aan elkaar aanpassen.

14 november 2022

Can robots invent tools like our ancient ancestors did?

How did ancient humans learn to make tools? And can we apply that knowledge to help AI-based robots learn creative skills? Carlos Hernandez Corbato and Geeske Langejans are heading up the TU Delft part of the multi-national METATOOL project, which is a unique combination of archaeology, neuroscience and robotics.

31 oktober 2022

David Abbink in diverse media

30 september 2022

Bestuurders van zelfrijdende auto’s krijgen de schuld van ongevallen die zij redelijkerwijs niet kunnen vermijden

12 september 2022

Riender Happee appointed Professor in Motion Comfort in Automated Driving

Riender Happee has been appointed Professor in Motion Comfort in Automated Driving at the department of Cognitive Robotics, section Intelligent Vehicles. Happee’s research focuses on motion perception and motion comfort as key factors in the acceptance of vehicle automation.

04 juli 2022

Drie Vidi’s voor faculteit 3mE

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 101 ervaren onderzoekers een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. Acht Vidi’s gaan naar Delftse toponderzoekers, waarvan maar liefst drie onderzoekers werkzaam zijn bij faculteit 3mE: Michael Wiertlewski, Willem Haverkort en Kim Batselier. Met deze toekenning kunnen zij de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

28 juni 2022

De eerste Robotics Engineer is cum laude afgestudeerd!

16 juni 2022

Michaël Wiertlewski in diverse media