Achtergrondinformatie

Het ontwerp

De Simona is het resultaat van een bachelor design thesis van lucht- en ruimtevaarttechniek. 9 studenten met 3 begeleiders hebben samen het ontwerp gemaakt met als focuspunten veiligheid, kosten, gebruiksvriendelijkheid en uithouding. Via de System Engineering methode hebben ze een traject doorlopen met het huidige ontwerp als eindproduct. Na een paar kleine praktische aanpassingen is de simulator hier gebouwd. Toen ze erachter kwamen dat de vloer het ontwerp niet aan kon hebben ze er ook de vloer versteviging bij ontworpen.

De software - 3D flightpath

Op het scherm is een versimpelde weergave van een cockpit te zien. De rechter meters zal je wel herkennen van vliegtuigen in het algemeen.  Het linkerdeel van het scherm bevat een digitaal beeld van de omgeving met, als je een vlucht start 3D flight path simulation. De tunnel die je op je scherm ziet is als het ware een digitale snelweg die door de computer gegenereerd wordt. Dit heet in het Engels; in flight validation. Onder de onderzoekers wordt dit project “tunnel in the sky” genoemd. Vliegtuigen van alle formaten (vooral een kleine na een grote) kunnen door verschillende tunnels naar de landingsbaan te gebruiken dichter op elkaar landen, zonder last te hebben van de turbulentie van het voorgaande vliegtuig. Op deze manier wordt vliegen en landen zo makkelijk als tussen de lijntjes kleuren.

De echte Simona @TU Delft

Deze Simona is bedacht als kleine broertje van de Simona bij Lucht- en ruimtevaartechniek. De simulator wordt gebruikt voor onderzoek naar vlieg simulatie technologie en mens-machine interactie, zowel voor onderzoeksprojecten van de TU als onderzoeken van bedrijven zoals bijvoorbeeld Boeing. Hier is ook het onderzoek gedaan naar het 3D flightpath.

Feitje: Wist je dat de Simona behalve bijna elk vliegtuig kan simuleren ook auto’s kan simuleren?

Hexapod

Net als zijn grote broer maakt deze Simona gebruik van een hexapod. Dit is het speciale hydrolyse mechaniek onder de vluchtsimulator. Deze techniek zorgt ervoor dat je 6 vrijheidsgraden hebt. Behalve omhoog, naar voren en opzij (x, y, z-as) kun je schuiven draaien en torderen.

In het voorjaar van 2018 heeft de TU (voor €2miljoen) een onderzoeks-hexapod laten bouwen waarmee ze materiaalonderzoek kunnen doen. Het speciale hieraan is dat hij in kleine bewegingen enorm veel kracht kan zetten (1 megaton, 30Hz). Op deze manier doen ze onderzoek naar bijvoorbeeld maritieme materialen en kunnen ze in een maand, 20 jaren lang gebruik simuleren.

Het lijk wel of je de hexapod alleen kan gebruiken om dingen alle kanten op te laten bewegen. Een slimme Delftse student zag dit principe en wist de omgekeerde variant te gebruiken voor een bestaand maritiem probleem. Golven zorgen ervoor dat overstappen of onderhoud op zee levensgevaarlijk is. Door de hexapod van Ampelmann kan dit veilig gebeuren. De hexapod kan alle bewegingen van de zee opheffen, waardoor het schip alle kanten op gaat maar het overstap of onderhoud platform stil blijft hangen