Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde 2018: Container Handler

Nieuws - 14 maart 2018 - Webredactie 3mE

De eerstejaars werktuigbouwkundezijn begonnen aan hun derde en laatste ontwerpproject van dit studiejaar. De 77 projectgroepen zijn nu in hun vijfde ontwerpweek van dit project en gaan  hun opgedane kennis toepassen: van probleemverkenning via ontwerpen en bouwen tot testen en evalueren. Op 20 juni 2018 vindt een belangrijke prestatietest plaats; de ontwerpen gaan tegen elkaar strijden op de Markt in Delft. De ontwerpwedstrijd. Daarna kunnen de teams hun evaluatie nog aanscherpen. Enkele dagen er na moeten ze hun werktuigkundig ontwerprapport inleveren. 

De opdracht: container handler

Dit jaar heeft de opdracht een maritiem tintje en is daarom opgesteld in overleg met Dingena Schott en Wouter van den Bos van de afdeling Maritime & Transport Technology. De uitdaging is om een container handler te ontwerpen die zo snel mogelijk een container kan oppakken, verplaatsen en op een nauwkeurige positie kan plaatsen. Hierbij zal de container mogelijk over andere containers heen getild moeten worden.

Na het plaatsen dient de cyclus herhaald te worden door een andere container op te halen en te plaatsen. Het aantal containers dat kan worden verplaatst binnen een bepaalde tijd en de nauwkeurigheid van plaatsen worden in competitie beoordeeld. De handler moet voldoen aan een lange lijst met ontwerpeisen die in het wedstrijdreglement zijn opgesomd.

De “containers” die de studenten met hun container handler moeten verplaatsen zijn geen echte containers, maar 3mm dikke stalen profielen van 100x100x240mm. 

Verder geldt onder meer het volgende:

  • Het speelveld bestaat uit een houten plaat van 2.44x0.61m waarop een laad- en losplaats zijn gemarkeerd.
  • Op de laadplaats staan stalen containers. Deze zijn vervaardigd van stalen profiel met afmetingen 100x100x3mm. Deze zijn op een lengte gezaagd van 240mm.
  • De containers zijn voorzien van centreerpennen aan de bovenzijde en centreergaten aan de onderzijde.
  • De stalen containers moeten verplaatst worden van de laadplaats naar de losplaats.
  • De laad- en losplaats liggen recht tegenover elkaar.
  • Er is een puntenverdeling gekoppeld aan de volgorde en wijze van stapelen zoals aangegeven in bijgaande afbeelding.
  • Een lichtgewicht ontwerp verhoogt de prestatiescore. Afhankelijk van het gewicht van de handler ten opzichte van de andere deelnemende handlers worden aan een werkende handler 0-10 bonuspunten toegekend.

De hele ontwerpopdracht met het reglement er bij is te vinden op: http://project.3me.tudelft.nl/container-handler/index.htm

Teamwork, ook bij de docenten
De voorbereidingen voor dit practicum beginnen in november al met een bijeenkomst van allerlei collega’s en studenten. Er zijn meerdere besprekingen geweest over mogelijke richtingen van de ontwerpopdracht, waaraan onder meer Just Herder, Gerard van Vliet, René Delfos (P&E) en de studenten van GreenME (Thijs van Essen, Rick van den Brink, Quinten de Wit, Max de Groot) en Leeghwater hebben meegedaan. Ook is meegekeken door Peter Kohne, de veiligheidsadviseur van de faculteit. Voor de kerst moet de keuze voor een onderwerp gemaakt zijn. Dat onderwerp wordt vervolgens uitgewerkt door het docentenkernteam, bestaande uit Anton van Beek, Regine Vroom, Giuseppe Radaelli en Jos Knoester  (PME). Bij de laatste uitwerkingen van de opdracht is Bob van Vliet van BME aangeschoven. Hij heeft ook het tekeningetje met de puntenscore gemaakt. 

Alles over de ontwerpwedstrijd van vorig jaar (2017) vindt u hier:

<link onderwijs opleidingen bachelors wb bsc-werktuigbouwkunde ontwerpwedstrijd ontwerpwedstrijd-werktuigbouwkunde-2017>

www.tudelft.nl/onderwijs/opleidingen/bachelors/wb/bsc-werktuigbouwkunde/ontwerpwedstrijd/ontwerpwedstrijd-werktuigbouwkunde-2017/