Een schip met airbags

Nieuws - 29 januari 2019 - Webredactie 3mE

Hoe voorkom je een scheepsramp zoals vijf jaar geleden met de Koreaanse Sewol veerboot, waarbij 304 mensen omkwamen? En hoe geef je opvarenden meer tijd om veilig van boord te komen bij een kritieke toestand en vergroot je hun veiligheid? De maritieme bachelor studenten Cas van Engelen, Bart Ettema, Martijn Witvoet en Feiko van Logchem gingen in opdracht van het onderzoeksinstituut MARIN met deze vraag aan de slag voor hun Bachelor Eindproject.


Directeur Bas Buchner van MARIN kwam met het idee om zogenoemde Emergency Floatation and Stability Devices (EFSD) te ontwikkelen. 

Een systeem van luchtkussens waarbij de stabiliteit en het drijfvermogen van een schip vergroot kunnen worden tijdens een kritieke conditie. Samen met MARIN en de scheepsstabiliteit specialisten van SARC werkten de studenten dit concept uit. Deze week presenteerden de studenten het eerste prototype en hun onderzoek aan Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het werkbezoek aan Topsector Water & Maritiem. Het onderzoek liet zien dat de veiligheid voor de passagiers sterk wordt verhoogd door de toepassing van EFSD’s. 

Ship with EFSD
Ship without EFSD

EFSD: Emergency Flotation and Stability Devices
EFSD’s zijn luchtkussens langs het schip die in geval van nood, net als airbags, snel opgeblazen worden om zinken of kapseizen te voorkomen. Dit geeft passagiers meer tijd om veilig van boord te komen. Ze dienen als toevoeging van stabiliteit en drijfvermogen en als toegevoegde veiligheidsmaatregel. De EFSD’s die Marin met de studenten ontworpen heeft zijn 5.5 meter in diameter en 15 meter lang. 

De afmeting van één EFSD is ongeveer gelijk aan die van twee bussen. Het onderzoek is uitgevoerd bij een RoPax-schip, een schip dat zowel passagiers als auto’s vervoerd.  Een voorbeeld hiervan is de ferry die tussen Duinkerken en Dover vaart. In het onderzoek is uitgegaan van een kritieke toestand door een lek in het autodek en een golfhoogte van zeven meter. Uit het onderzoek bleek dat het RoPax-schip minimaal vijf EFDS’s nodig heeft om in deze toestand stabiel te blijven. Een volgende groep studenten gaat met MARIN en SARC verder met het praktische ontwerp van het systeem.

 Lees hier ‘Ministerbezoek I&W: samenwerken om elkaar te versterken’

v.l.n.r:  Cas van Engelen, Bart Ettema, Cora van Nieuwenhuizen, Feiko van Logchem, Martijn Witvoet en Bas Buchner.