‘Professor, komt u nog een keer terug? ‘

Nieuws - 31 januari 2020 - Communication

Wat is een dochterarchis (oh een doctorandus bedoel je)? Wat als een robot uitvalt tijdens een operatie? Hoe lang slaapt u per nacht? Wat is dat voor pak wat u aan heeft? En wat is uw grootste droom? Leerlingen uit groep 7 en 8 van verschillende Delftse basisscholen luisterden met open mond naar ‘hun gastprofessor’ waarna er een spervuur aan vragen volgde. 3mE-professoren Jenny Dankelman, Paul Breedveld, Just Herder en Maarten van der Elst bezochten in het kader van het unieke evenement ‘Meet the professor’, elk een eigen basisschoolklas en maakten de leerlingen op unieke wijze bekend met werktuigbouwkunde.

Jenny Dankelman vertelde de scholieren dat zij als werktuigbouwkundige en expert op het gebied van minimaal-Invasieve chirurgie medische instrumenten ontwikkelt om via heel kleine gaatjes te opereren. Oftewel om ‘opereren door de brievenbus’ mogelijk te maken. Lees meer over haar gastles in het Delta-artikel ‘In toga voor de klas’.

Jenny Dankelman
“Ik denk dat de leerlingen niet direct denken aan het ontwikkelen van instrumenten voor bijvoorbeeld chirurgen als ze aan een studie werktuigbouwkunde denken. Ik wil proberen te laten zien dat werktuigbouwers ook belangrijk zijn voor het medisch veld.”

Maarten van der Elst, Chirurg en Hoogleraar Klinische Patientveiligheid en Efficiency bij 3mE, bezocht de  basisschool ‘Het Mozaik’ in Delft. Dit was heel bijzonder voor de leerlingen, zij maakten kennis met zowel een hoogleraar als chirurg. Van der Elst liet zien welke bijdrage technologie levert aan veiligheid en efficiency in de zorg. Als arts werkt hij nauw samen met de TU Delft om oplossingen te ontwikkelen voor klinische vraagstukken met behulp van technologie.

Maarten van der Elst
“De gastles was heel inspirerend. De leerlingen stelden heel onverwachte vragen. Ik moest vreselijk lachen toen een leerling, bij het zien van een foto van de meest geavanceerde apparatuur in de operatiekamer, zei “gatverdamme, zet af, ik moet overgeven’. Daar word je toch vrolijk van? Ik doe volgende keer zeker weer mee.”

Paul Breedveld, hoogleraar Medical instruments en bio-inspired technology, maakte de leerlingen van een internationale basisschool bekend met bio-inspired technology. Meteen kreeg hij de vraag; “Why do people make robots that look like humans?”. Breedveld antwoordde; “ Good question! We have humans, so why make robot-humans? I turn it around: I use nature, humans and animals to make instruments. Inspiration, not imitation”.

Paul Breedveld
“Het was erg leuk om een gastles te geven. Ook heel grappig waar de discussies over gingen, vooral ook over de namen van de verschillende instrumenten – sommige kinderen hadden een paar hele goede ideeën. Een meisje maakte allemaal notities en schetsjes op kleine papiertjes, die ze na afloop aan mij gaf – het was een post-it met een zelfgetekend plaatje van onze MemoFlex. Erg grappig!”.

Just Herder, hoogleraar Interactive Mechanisms and Mechatronics, kwam de klas binnen bij de Mytylschool in Delft en kreeg meteen de vraag “Gaat u nu een hele moeilijke wiskundesom vragen?”. Vervolgens ging een leerling de professor ook daadwerkelijk ‘meeten’ met een grote meetlat (zie foto). Just bleek 1,80 meter te zijn en schreef dat op het bord.

Herder legde uit dat werktuigen dingen zijn waarmee je iets kan doen wat je als mens niet kan doen. Knippen, of zware dingen optillen. Een graafmachine kan bijvoorbeeld veel meer zand scheppen dan een mens. Wat hij wil als werktuigbouwkundige is het leven makkelijker maken. En dit kan met technologie. “robots komen steeds dichterbij”. In autofabrieken moest je vroeger nog ver van die gevaarlijke machines vandaan blijven, maar mensen gaan steeds meer samenwerken met robots, en robots zitten tegenwoordig gewoon al tegen je lichaam aangeplakt.
Dan vertelt hij over protheses. Hij laat de kinderen hun veters strikken met 1 hand. Wat dus niet lukt. Als je dan 1 hand hebt die het niet doet is het toch fijn als je een prothese aan je andere hand hebt.

Een kind roept “ik heb op TV wel eens iemand gezien die ging een taart bakken met zijn voeten”. Tot slot liet Herder de kinderen in groepjes zelf een prothese ontwerpen. Met veel enthousiasme gingen de leerlingen, die zelf ook te maken hebben met een lichamelijke beperking, aan de slag.

Just Herder
“De kinderen kwamen met de meest fantastische ontwerpen. De leukste? “Een robothondje die met een lange tong iets voor je kan pakken als je in een rolstoel zit”. Geweldig toch?”

‘Meet the professor’ is een initiatief van WIJstad en het wetenschapsknooppunt. Tijdens dit evenement bezochten 22 professoren van de TU Delft leerlingen van groep 7 en 8 van Delftse basisscholen. Lees hier het algemene bericht van de TU Delft.