Anatol Itten en Niek Mouter gaan participatief onderzoek doen in de poolcirkel

Nieuws - 15 januari 2021 - Webredactie

TBM onderzoekers Anatol Itten en Niek Mouter gaan participatief waarde-evaluatie (PWE) onderzoek uitvoeren voor de Noorse Onderzoeksraad. In het project DRIVKRAFT (drijvende kracht) gaan zij onderzoek doen naar nieuwe vormen van participatie en co-creatie in klimaat-, milieu- en energieplanning voor landelijke gemeenten in Noord-Noorwegen.

Tegengestelde belangen
In Noord-Noorwegen zijn de belangen van jongere generaties en bedrijfsactoren op het gebied van klimaat-, milieu- en energiebeleid opvallend tegenstrijdig. Plattelandsgemeenten staan ​​bij de transformatie naar een samenleving met hernieuwbare energie voor verschillende uitdagingen die verschillen van die van het stedelijk gebied. Het hoofddoel van het project is het innoveren van een nieuwe generatie gemeentelijke klimaat-, milieu- en energieplannen (CEE-plannen).

Innovatieve aanpak
DRIVKRAFT is gebaseerd op twee belangrijke innovatieve elementen. Ten eerste: nieuwe manieren waarop jongeren en actoren uit het bedrijfsleven bij het planningsproces worden betrokken en met elkaar worden verbonden. En ten tweede de manier waarop het proces wordt geleid, zowel bij de planning als bij de uitvoering van de CEE-plannen. Anatol Itten en Niek Mouter gaan PWE driemaal toepassen in Noord-Noorwegen, om te meten of deelname aan een PWE het eigen gedrag van burgers beïnvloedt en om te zien hoe voorkeuren tussen (jeugd en zakelijke) deelnemers in de loop van de tijd kunnen veranderen.

Partners
Het project wordt geleid door de gemeente Senja. Naast de TU Delft nemen ook deel: The Arctic University of Norway, Durham University, de gemeente Vågan en Vestvågøy, Nordavind utvikling, The Lofoten Council, drie middelbare scholen en verschillende lokale bedrijven. Het project wordt gefinancierd door de Onderzoeksraad van Noorwegen en loopt van april 2021 tot juni 2025.

Foto: Senja municipality