Aan het Spui brengt TU Delft kennis en expertise nog dichter bij overheid en bestuur

Nieuws - 20 december 2022 - Webredactie

Velen kennen het nog als het oude V&D-gebouw, later trok het Canadese warenhuis Hudson’s Bay er kortstondig in, maar het iconische pand aan de Grote Marktstraat in Den Haag krijgt een academische bestemming. Samen met de Universiteit Leiden, de Open Universiteit en Universiteiten van Nederland (v/h VSNU) wordt TU Delft in 2025 medebewoner van het Spuigebouw. De ideale plek om ingenieurskennis dichter bij het hart van beleid en bestuur te brengen, vinden Behnam Taebi (Faculteit Techniek, Bestuur en Management TU Delft) en Jaco van Noppen (Campus Real Estate & Facility Management TU Delft).

Het besluit is genomen en het huurcontract ondertekend: TU Delft betrekt straks een deel van het gebouw aan het Spui, dat na een flinke verbouwing verder zal gaan als Universiteitsgebouw Spui. De locatie is goed voor de positionering en zichtbaarheid van TU Delft in de stad van Vrede, Recht en Veiligheid en dat is precies waar Behnam Taebi zich al enige jaren voor inzet. “We zien het als deel van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om onze kennis en expertise dichter bij het hart van beleid en bestuur te brengen. Fysieke nabijheid helpt daarbij”, vertelt de hoogleraar energie- en klimaatethiek en het boegbeeld van TU Delft in Den Haag.

Dichterbij kun je haast niet komen. De nieuwe locatie omvat niet alleen het voormalig warenhuis aan de Grote Marktstraat, maar krijgt een ingang aan het Spui: schuin tegenover waar in 2026 de ingang van de Tweede Kamer moet komen. “Samen met Universiteit Leiden en de andere partners willen we daar een universiteitsgebouw neerzetten, dat de ‘place to be’ moet worden, een plek waar bestuurders en beleidsmakers gewoon kunnen binnenlopen”, vertelt Taebi. Martijn Ridderbos, vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden is even enthousiast: “Er leeft een enorme energie bij alle betrokken partners. Het Spuigebouw werkt als een magneet voor allerlei vruchtbare samenwerkingen. We willen graag kijken hoe we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen versterken.”

Dichter bij de vraag

Den Haag is daarbij niet alleen de zetel van het landsbestuur, maar als tweede VN-stad van de wereld ook een springplank naar belangrijke vraagstukken van internationaal beleid en bestuur. Hilbert Bredemeijer, wethouder Onderwijs van Den Haag: "We zijn als stad uiteraard verguld met de komst van zoveel ingenieurs in opleiding midden in het centrum. Een prachtige plek tegenover het stadhuis en de Tweede Kamer, waar deze studenten weer voor extra elan gaan zorgen. De samenwerking tussen de universiteiten is uiteraard iets wat ik als wethouder Onderwijs alleen maar enorm aanmoedig."

En dichter bij die vraag staan, is juist een van de uitgangspunten in Den Haag. “We kunnen ons werk beter inrichten als we de behoefte vanuit het beleid kennen. De oplossingen voor de grote uitdagingen van de komende decennia hangen voor een groot deel van technologische innovatie af. Laten we daar samen met beleidsmakers in de geest van co-creatie over nadenken, nog vóórdat we oplossingen aandragen”, aldus Taebi. “Onze breed opgeleide ingenieurs kunnen meedenken over maatschappelijk geaccepteerde, breder gedragen oplossingen.” Klimaat en energie, digitalisering, veiligheid: het zijn bij uitstek onderwerpen waarvoor nabijheid bij beleid en bestuur belangrijk is, onderwerpen waar TU Delft ook nu al in Den Haag aan werkt.

Geen gesloten kantoortjes

“Deze locatie is uniek”, zegt Jaco van Noppen. Als directeur bij CREFM is hij onder meer verantwoordelijk voor de TU Delft Campusstrategie, het huisvestings- en vastgoedplan voor de komende jaren. “Gelegen in het centrum van Den Haag, vlakbij het Binnenhof, op loopafstand van het station en goed bereikbaar met het ov.” Op dit moment wordt er gewerkt aan een ontwerp voor de inrichting: “De open structuur en indeling daarvan zullen ontmoetingen tussen studenten en docenten laagdrempelig maken en de samenwerking met de partners bevorderen.

Geen gesloten kantoortjes; je kiest een ruimte op basis van de activiteit die je die dag op het programma hebt staan.” Ontmoetingen worden verder bevorderd door de gemeenschappelijke faciliteiten, zoals de onderwijszalen, het restaurant en de fietsenstalling. Wel kan TU Delft de eigen identiteit creëren die belangrijk is voor de zichtbaarheid. “Naast de ingang komen de logo’s van alle bewoners. Want de Universiteit Leiden is de initiatiefnemer en hoofdhuurder, maar we zijn allemaal gelijkwaardige partners, dat stralen we zo uit”.

Bekijk hier de virtuele tour door het nieuwe Universiteitsgebouw Spui.