Energie-duurzame gebouwen mogelijk maken door AI-gestuurde besluitvorming

Nieuws - 10 november 2023

Onderzoekers van het AiDAPT Lab van de TU Delft zijn betrokken bij het project "Developing Energy Communities with Intelligent and Sustainable Technologies" (DE-CIST). DE-CIST wordt ondersteund door het ICLEI Action fund 2.0 en gesteund door een subsidie van 1 miljoen euro van Google.org via ICLEI Europe. Het project richt zich op het verzamelen en exploiteren van uitgebreide gegevens over energieprestaties van gebouwen en retrofit, door deze samen te voegen met meteorologische, luchtkwaliteits-, emissie- en sociaaleconomische gegevens.

Het DE-CIST project is een samenwerkingsverband tussen de TU Delft, de Erasmus Universiteit Rotterdam, het Institute of Housing and Urban Development Studies, het Resilient Delta Initiative, het Erasmus Centre for Data Analytics en de gemeente Rotterdam. Binnen dit ambitieuze initiatief wil het AiDAPT Lab (onderdeel van het TU Delft AI Labs & Talent programma) geavanceerde AI-oplossingen ontwikkelen die intelligente besluitvorming mogelijk maken voor energiebesparende oplossingenpakketten voor gebouwen. Deze oplossingen worden ontworpen om de stad Rotterdam te transformeren door het integreren van een rijke verscheidenheid aan gegevens, waaronder beeldmateriaal, gebouwsimulaties, sociale inzichten en klimaatgegevens. Het overkoepelende doel is om vorm te geven aan een duurzame toekomst voor onze stedelijke planningsomgevingen.

Aan het roer van het AI-lab staan de directeuren Dr. Charalampos Andriotis en Dr. Seyran Khademi, die de nieuwe oplossingen zullen ontwikkelen samen met een toegewijd team bestaande uit Postdoc Dr. Pablo Morato en PhD Anna Maria Koniari, met adviserende ondersteuning van Dr.ir. Alexander Koutamanis. Samen verdiepen ze zich in computer vision en probabilistische besluitvorming. Hun missie is om intelligente systemen te ontwikkelen die belanghebbenden, waaronder burgers en beleidsmakers, in staat stellen om slimmere en duurzamere keuzes te maken voor energie-efficiëntie in gebouwen en steden.

Meer informatie over AiDAPT Lab.