Nieuws & Agenda

31 oktober 2023

Kornelis Blok benoemd tot honorair hoogleraar

Op 12 Oktober is Kornelis Blok benoemd tot honorair hoogleraar aan het Institut Teknologi Sumatera door de rector, Prof. I Nyoman Pugeg Aranthya. Kornelis Blok is, samen met o.a. Jaco Quist, betrokken bij een samenwerkingsproject gericht op de verduurzaming van de elektriciteitsvoorziening in Indonesië.

26 oktober 2023

Voor het eerst controle over golven in magneten met supergeleiders

Quantumfysici van de TU Delft hebben voor het eerst laten zien dat het mogelijk is om spingolven op een chip te controleren en manipuleren met behulp van supergeleiders. Deze minuscule golven in magneten bieden in de toekomst mogelijk een alternatief voor elektronica, interessant voor bijvoorbeeld energiezuinige informatietechnologie of koppelstukjes in een quantumcomputer.

26 oktober 2023

Onderzoekers overhandigen eindrapport Klimaatraadpleging

Moeten we korte vluchten verbieden en internationaal treinverkeer verbeteren? De aanschaf van nieuwe producten duurder maken en het repareren van bestaande spullen juiste goedkoper? Is het verstandig dat Nederland buitenlandse waterstof gaat inkopen, of juist start met de bouw van kleine kerncentrales? In de Klimaatraadpleging 2023, uitgevoerd door Populytics en onderzoekers van de TU Delft, dachten meer dan 11.000 Nederlanders mee over deze onderwerpen. Niek Mouter, universitair hoofddocent bij de TU Delft, zegt: “Mensen hebben sneller begrip voor bepaalde beleidskeuzes als zij zien dat beleid iets oplevert voor volgende generaties.”

25 oktober 2023

Climate scientists want more involvement in Dutch policy

16 oktober 2023

Alliander and the PowerWeb Institute strengthen and expand collaborations

On 13 October 2023 Alliander and the TU Delft Powerweb Institute signed a letter of intent to collaboratively foster innovation to find intelligent solutions that will accelerate the energy transition and contribute to a more sustainable and greener world.