Nieuws & Agenda

05 september 2023

ERC Starting Grant voor CO2-recycling in chemische industrie

Grote concentraties carbondioxide (CO2) omzetten in producten voor de chemische industrie. Dat is wat Tom Burdyny, ontvanger van een ERC Starting Grant, wil bereiken. De techniek die dit mogelijk zou kunnen maken heet elektrolyse, een proces dat nieuwe chemische verbindingen maakt met behulp van elektriciteit.

17 augustus 2023

Een digitale tweeling van het volledige Europese elektriciteitsnetwerk is binnen handbereik

Het is van groot belang om de betrouwbaarheid van het Europese elektriciteitssysteem te vergroten. Het elektriciteitsnet moet klaar zijn voor een drastische toename van hernieuwbare energie en beter bestand zijn tegen toekomstige verstoringen (zoals cyberaanvallen). Daarom hebben 77 partners uit 15 Europese landen zich verenigd in het TwinEU consortiumproject om een digitale tweeling van het gehele Europese elektriciteitsnet te ontwikkelen. TU Delft is een van de prominente partners binnen dit project en is zeer verheugd dat zij, samen met alle leidende stakeholders het subsidievoorstel heeft binnengehaald.

01 augustus 2023

Première documentaire “Dansen in de woestijn”

Op woensdag 23 augustus vindt om 14:00 uur de première van Dansen in de woestijn plaats. De première vindt plaats op de Markt in Delft. De entree is gratis. In deze prachtige documentaire volgt een team van filmmakers met o.a. Bram van Splunteren het studententeam dat werkt aan de Nuna 11. Een spannende klus, zeker als je beseft dat de Nuna 10 tijdens de vorige Solar Challenge in Australië in brand vloog. Gaat het deze studenten lukken om een helemaal nieuwe Nuna from scratch te ontwerpen en bouwen, die de race door de woestijn van Marokko kan uitrijden en zélfs winnen?

17 juli 2023

TU Delft lanceert online cursus Sustainable Building with Timber

“De wijze van bouwen en materialiseren moet veranderen,” aldus Arjan van Timmeren, hoogleraar Environmental Technology & Design aan de TU Delft. Meer dan 35% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen is afkomstig uit de gebouwde omgeving, waarvan een derde specifiek gerelateerd is aan de productie van bouwmaterialen zoals beton, metaal en kunststoffen. Naast klimaatverandering zijn er nog andere uitdagingen waar de bouwsector mee te maken heeft, zoals schaarste van grondstoffen, gezondheidskwesties en de noodzaak om voldoende woningen te bouwen.

11 juli 2023

Nationale Wetenschapsagenda honoreert twee Delftse consortia

Negentien consortia ontvangen financiering om te werken aan wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken. Hiervan gaan twee NWA-ORC toekenningen naar wetenschappers van TU Delft. De kern van de projecten wordt gevormd door actieve samenwerking tussen verschillende onderzoekdisciplines, verschillende kennisinstellingen en met publieke sectoren en bedrijfsleven. De projecten krijgen financiering in de vierde ronde binnen het programma van de Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC).