Première documentaire “Dansen in de woestijn”

Nieuws - 01 augustus 2023 - Webredactie Communication

Op woensdag 23 augustus vindt om 14:00 uur de première van Dansen in de woestijn plaats. De première vindt plaats op de Markt in Delft. De entree is gratis.

In deze prachtige documentaire volgt een team van filmmakers met o.a. Bram van Splunteren het studententeam dat werkt aan de Nuna 11. Een spannende klus, zeker als je beseft dat de Nuna 10 tijdens de vorige Solar Challenge in Australië in brand vloog. Gaat het deze studenten lukken om een helemaal nieuwe Nuna from scratch te ontwerpen en bouwen, die de race door de woestijn van Marokko kan uitrijden en zélfs winnen?

Als kijker volg je de studenten die een jaar van hun studie opofferen, en de uitdagingen waar zij tegenaan lopen tijdens het bouwen van een zonneauto. Daarnaast biedt de documentaire een ultiem inkijkje in het Delftse studentenleven anno nu. Op de achtergrond zijn de nog veel grotere vragen voelbaar: zijn voertuigen op zonne-energie de toekomst? Kunnen we hiermee de energietransitie versnellen? En kunnen we de race tegen klimaatverandering eigenlijk nog wel winnen?

Trailer "Dansen in de woestijn"

Nuna is de beroemde zonneauto waarmee de TU Delft sinds 2001 maar liefst acht keer de World Solar Challenge won. Sinds 2001 werd er voor iedere editie van de tweejaarlijkse World Solar Challenge een nieuwe Nuna gebouwd (met uitzondering van de coronajaren) en meegedaan met deze wereldwijde competitie voor zonneauto’s. De Nuna rijdt volledig op zonne-energie. De theoretische topsnelheid ligt op 180 km/u. De gemiddelde snelheid over de trajecten is 100 km/u. Inmiddels staat de Nuna 12 al klaar om in oktober 3.000 kilometer door Australië te gaan racen.

Over de documentaire:

“Het team van Nuna 11 had een bijzonder lastig jaar, door corona en andere tegenslagen; toch is het ze gelukt om een auto te bouwen. Ze hebben een veerkracht laten zien die ongekend is. Daar konden wij iets van leren: crisismomenten goed benutten, alles wat tegenzit als een kans zien, en er niet er aan onderdoor gaan… Dat is wat een team een winnend team maakt.” – Lennart Hessels is teamleider van Nuna 12.

“Vaak zijn making of-video’s een beetje cliché, ze laten alleen de successen zien. De werkelijkheid is niet zo makkelijk en eenduidig. Deze techniek [rijden op zonne-energie] is nog enorm in ontwikkeling, het is echt nog heel nieuw. De eerste vliegtuigen zijn ook niet vlekkeloos opgestegen. Dat vind ik juist ook heel mooi, om het proces te zien. Daarnaast was de inzet en bevlogenheid van de studenten ongelooflijk, daarvan was ik echt onder de indruk.” – Bram van Splunteren maakte onder andere naam bij de VPRO met muziekdocumentaires in de jaren ’80 over de Red Hot Chili Peppers en het Paradiso-concert van Nirvana, daarnaast maakte hij fictie en schreef voor de Volkskrant, Vara en Humo.

“De meeste mensen kennen de Nuna alleen van het nieuws of ze zien het een keer op socials; maar wat erachter zit, hoe het gemaakt wordt, het hele proces, dat zie je normaal niet. Dit is echt een kijkje in de keuken!” – Caroline Smulders, teamlid Nuna 11 en komt voor in de documentaire.

“Je bent er echt bij. Goed om te zien zeg! Een práchtig document.” – Uit het juryrapport van de Gouden Reiger, een Nederlandse filmprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste film die in opdracht is gemaakt óf met een duidelijk doel voor een specifieke doelgroep.

Meer informatie

Woensdagmiddag 23 augustus gaat Dansen in de woestijn in première. De vertoning start om 14.00 uur en kent een vrije inloop en dus geen aanmeldingsplicht.

Voorafgaand aan de première vindt er een persconferentie plaats in het monumentale Stadhuis van Delft op de Markt. Deze persconferentie start om 12.00 uur (inclusief lunch) en bestaat uit twee rondes. In de eerste ronde spreekt onder meer Maaike Zwart – wethouder Duurzaamheid van de gemeente Delft – over het werk van de studenten, en hoe het zichtbaar maken ervan bijdraagt aan het versnellen van de energietransitie. In de tweede ronde wordt er teruggeblikt op het filmproces maar óók voorzichtig vooruit gekeken. Want welke lessen heeft de Nuna 12, die straks meedoet aan de World Solar Challenge in Australië, getrokken uit de documentaire Dansen in de woestijn?

Bent u journalist, en wilt u bij deze persconferentie aanwezig zijn én misschien ook wel de filmmaker of een van de gefilmde studenten interviewen? Neem dan gerust contact op met Dave Boomkens, persvoorlichter Climate & Energy van de TU Delft. Hij is te bereiken via mailadres d.j.boomkens@tudelft.nl of telefoonnummer 06 3408 1461.