Onderzoeknieuws

1035 resultaten

14 maart 2024

Baanbrekend nieuw MasterPlus programma in optica en fotonica

14 maart 2024

Succesvol eerste symposium Open Education Stimulation Fund TU Delft

Inzichten, resultaten en ideeƫn voor open onderwijs

13 maart 2024

TU Delft presenteert de negen Beste Klimaat- en Energiepublicaties

07 maart 2024

Gepersonaliseerde spierskeletmodellen die recht doen aan de diversiteit van lichamen

In wetenschappelijk onderzoek wordt momenteel gewerkt met spierskeletmodellen die uitgaan van een gemiddelde man. Deze one-size-fits-all benadering kan passende behandeling door artsen en fysiotherapeuten in de weg staan. Wetenschappers van TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, onderzoeken hoe nauwkeurig deze modellen zijn voor een bredere populatie. Ook werken de Delftse onderzoekers aan gepersonaliseerde spierskeletmodellen op basis van een simpele 3D-scan.

05 maart 2024

Zwanet van Lubek nieuwe algemeen directeur AMS Institute

Het bestuur van ā€˜Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutionsā€™ (AMS Institute) heeft Zwanet van Lubek per 1 mei 2024 benoemd als Algemeen Directeur van AMS Institute. Zij volgt Kenneth Heijns op, die sinds eind 2017 deze functie heeft vervuld.

01 maart 2024

TU Delft benadrukt noodzaak permanente verbetering sociale veiligheid

In reactie op het rapport van de onderwijsinspectie (OI) naar de sociale veiligheid onder medewerkers op de universiteit benadrukt TU Delft dat sociale veiligheid prioriteit, permanente aandacht en verbetering verdient.

29 februari 2024

Viciā€™s voor drie Delftse toponderzoekers

23 februari 2024

Volledig geautomatiseerd robotteam verwijdert met succes afval van zeebodem, nu moet het sneller en dieper

Een consortium van Europese onderzoekers, onder leiding van de TU Delft, heeft een functioneel team van slimme robots gemaakt die afval van de zeebodem kunnen opruimen. Het SeaClear-systeem heeft zijn laatste reeks testen in zowel helder als troebel water met succes doorstaan.

21 februari 2024

Hoe elektronica bevriezen helpt om qubits aan te sturen

19 februari 2024

Delftse onderzoekers zetten volgende stap naar betere batterijen met breed beschikbare materialen op basis van Na-ionen

Delftse onderzoekers ontwikkelen batterijen die sneller kunnen opladen, stabielere opslag bieden en van duurzame materialen worden gemaakt die goed beschikbaar zijn. Hiermee bieden ze een goedkoper alternatief voor lithium-ion batterijen die bestaan uit zeldzame materialen en een hoge CO2 footprint hebben.

16 februari 2024

Programma voor groen staal ontvangt officiƫle goedkeuring en kan van start

Het programma Groeien met Groen Staal heeft op 12 februari de officiĆ«le goedkeuring ontvangen voor een subsidie van meer dan 100 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds. Zoā€™n 22 miljoen euro hiervan is bestemd voor de TU Delft. Het programma heeft tot doel wetenschappelijke kennis en technologie te ontwikkelen voor duurzame staalproductie.

Siemens CEO verkent Controlekamer van de Toekomst bij EWI

Op donderdag 15 februari bezocht de CEO van Siemens AG, Roland Busch, het Technologiecentrum Controlekamer van de Toekomst (CRoF) bij de TU Delft, om de gedeelde ambities van Siemens en de TU Delft te tonen voor het verkennen van de grenzen van innovatie in energiebeheer. De CRoF, onder leiding van universitair docent Alex Stefanov, is een laboratorium dat gericht is op het intelligent, digitaal veerkrachtig en cyberveilig maken van het toekomstige elektriciteitsnet.

Wederom negatief NRC-artikel

TU Delft betreurt dat NRC voor de derde keer op rij een negatief artikel schrijft over de TU Delft, dit keer over de interne projectadministratie binnen TU Delft van jaren geleden die ā€“ helaas ā€“ mede steunt op indrukken van anonieme bronnen.

13 februari 2024

2023 Leen van Wijngaarden Prize

It is great pleasure to announce that the recipient of the 2023 Leen van Wijngaarden Prize is: Dr. ir. Sander Huisman

13 februari 2024

Cynthia Liem ontvangt Women in AI Nederland Diversity Leader Award

Cynthia Liem, universitair hoofddocent van de afdeling Intelligente Systemen, is erkend met de Women in AI Nederland Diversity Leader Award 2024. Dit benadrukt haar bijdragen aan het verbeteren van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit binnen de sector kunstmatige intelligentie (AI).