Girls’ Day 2024: jonge meiden bezoeken ME en CiTG

Nieuws - 11 april 2024 - Webredactie ME

Een speciale dag voor meisjes zodat zij kunnen ervaren hoe waardevol en leuk technische opleidingen zijn. Op 11 april was het weer tijd voor de jaarlijkse Girls’ Day. Bijna 80 leerlingen uit de eerste, tweede en derde klas van scholen uit Leiden en Schiedam kwamen naar de TU Delft en maakten kennis met techniek bij de faculteiten Mechanical Engineering (ME) en Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG).

Steeds meer vrouwen kiezen voor techniek, maar er valt nog steeds een hoop te winnen. Daarom is het belangrijk om meisjes op jonge leeftijd te inspireren en informeren. Tijdens Girls’ Day gebeurde dat met een gevarieerd programma. Zo volgden de leerlingen verschillende workshops in de richting van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek, Civiele Techniek en Technische Aardwetenschappen. Zo mochten zij onder andere zelf ervaren hoe een handprothese werkt, proberen om in groepsverband een stabiele constructie te bouwen dat op water blijft drijven, experimenteren met rivieren in een zandbak en gingen ze aan de slag met een scheikundige puzzel van water en stenen. ‘Ik had nooit gedacht dat dit allemaal met techniek te maken heeft’, aldus een van de leerlingen. Bij ruim 70% van de meisjes is hun beeld over een technische opleiding in positieve zin veranderd, blijkt uit de evaluatie.

Ik had nooit gedacht dat dit allemaal met techniek te maken heeft

Vrouwen zijn nodig

Meisjes hebben net als jongens talent voor exacte vakken. Dat vrouwen niet kiezen voor opleidingen en beroepen in deze vakgebieden komt door genderstereotiepe invloeden, een beperkt beeld van technische opleidingen en beroepen, weinig zelfvertrouwen in exacte vakken en het ontbreken van rolmodellen (bron: VHTO). En dat terwijl - door grote maatschappelijke opgaven - de vraag naar technisch talent de komende jaren alleen maar zal toenemen. Een technieksector die een afspiegeling is van de samenleving, zorgt voor betere en meer diverse technologieën voor onze samenleving.

Meer op het netvlies

Girls’ Day is een landelijk initiatief van VHTO waaraan elk jaar gemiddeld 9000 meisjes en 250 bedrijven meedoen. De vrouwelijke rolmodellen van faculteiten ME en CiTG die meewerkten aan Girls’ Day zien zonder meer de toegevoegde waarde. ‘Meisjes hebben techniek niet genoeg of soms helemaal niet op hun netvlies. Terwijl ze hier echt thuishoren’, beamen zij allemaal. Hopelijk zijn er na deze Girls’ Day weer wat meiden geïnspireerd geraakt, en zien we hen wellicht over een paar jaar terug in de collegebanken.