ERC-subsidie toegekend aan Daniele Ragni voor onderzoek naar het voorspellen van aero-akoestiek

Nieuws - 08 april 2024

De European Research Council (ERC) heeft aangekondigd dat Daniele Ragni een ERC Consolidator Grant ontvangt voor zijn onderzoek naar geluid veroorzaakt door de interactie van rotoren met onderdelen van vliegtuigrompen. De ERC Consolidator Grant is bedoeld voor onderzoekers met 7 tot 12 jaar postdoctorale ervaring en heeft een looptijd van vijf jaar, waarmee het ruim ondersteuning biedt voor succesvol onderzoek.

Verminderen van vliegtuiggeluid

Daniele Ragni – Universitair Hoofddocent (Wind Energie)

Het project van Daniele Ragni, getiteld "MORASINA" (Modelling Rotor Aircraft Surface Interaction Noise for Acoustic Prediction), is gericht op het nauwkeuriger voorspellen en vervolgens verminderen van geluid dat wordt veroorzaakt door vliegtuigonderdelen die op elkaar inwerken. De nieuwe aandrijfsystemen die voor klimaatneutrale luchtvaart worden ontwikkeld zijn groter van omvang, waardoor roterende componenten en vliegtuigstructuren dichter bij elkaar komen te staan. Als gevolg hiervan voorspellen conventionele akoestische modellen de bronnen van interactiegeluid nu met meer dan 10 dB verkeerd.

Het correct voorspellen en verder elimineren van interactiegeluid maakt de inzet van nieuwe vliegtuigconfiguraties mogelijk, waardoor meer dan 15% van de huidige (akoestische) luchtvaartemissies wordt gereduceerd.

Daniele Ragni

Om deze akoestische modellen te verbeteren, is de eerste stap het ontwikkelen van een uitgebreid wiskundig model dat de ingewikkelde stromingsvervormingen tussen roterende en stilstaande objecten meeneemt. Met deze formule wordt het mogelijk om beter te begrijpen hoe verschillende vliegtuigonderdelen op elkaar inwerken bij het genereren van geluid. Daarna wordt in het  project geprobeerd dit wiskundige model te integreren in een robuust aero-akoestisch voorspellingsmodel, wat de weg vrijmaakt voor nauwkeurigere en betrouwbaardere methodologieën voor het voorspellen van geluid.

"Deze subsidie biedt cruciale ondersteuning voor het succes van het MORASINA-project, dat op zijn beurt een enorme impact kan hebben op het project eVTOLUTION, het Horizon Europe-project waaraan ik samenwerk met het von Karman Instituut voor Stromingsdynamica in België". Het eVTOLUTION-project heeft als doel om het ontwikkelings- en certificeringsproces voor innovatieve vliegtuigconcepten te versnellen, waarbij de nadruk ligt op elektrische 'verticaal opstijgende en landende' vliegtuigen voor stedelijke gebieden en buitenwijken.

Hoewel de subsidie in de eerste plaats gericht is op het individuele onderzoek door Ragni, zal de samenwerking met Prof. Damiano Casalino en industriepartner 3DS Dassault Systemes de resultaten van het project nog meer ten goede komen. De eerste resultaten van het project zullen naar verwachting het komende jaar zichtbaar worden, wat de actualiteit en relevantie van het project onderstreept.