TU Delft doet mee aan Haags Klimaatakkoord

Nieuws - 10 april 2024 - Webredactie Communication

Den Haag heeft haar eigen klimaatakkoord. Samen met inwoners, het bedrijfsleven, ondernemers, maatschappelijke en publieke organisaties zijn afspraken gemaakt om de uitstoot van CO2 fors terugbrengen op weg naar een gezonde en groene stad.

De 38 klimaatdeals moeten de stad in een stroomversnelling naar klimaatneutraliteit te leiden. Daarvoor zijn een transdisciplinaire blik en integrale oplossingen nodig op het gebied van techniek, economie, financiën, draagvlak en wetgeving. Om dat in goede banen te leiden, werkt de gemeente Den Haag samen met allerlei kennisinstellingen, waaronder de TU Delft, aan een Haags Klimaatakkoord.

Dit houdt onder meer in dat er meer living labs in de stad worden opgezet. Het Klimaatakkoord richt zich op thema's zoals de overstap naar hernieuwbare energiebronnen en het bevorderen van duurzame vervoersmiddelen, alsmede op klimaatadaptatiemaatregelen om de gevolgen van hittestress te verminderen en overstromingen te voorkomen.

Behnam Taebi, hoogleraar Energy & Climate Ethics en Programma Directeur TU Delft | The Hague: “De kracht van de duurzame samenwerking tussen Gemeente Den Haag en de TU Delft is de combinatie van kennisuitwisseling, co-creatie en daadwerkelijk opschalen van innovatie. Met ons nieuwe Climate Safety & Security Center in Den Haag en ons Climate Action Programme in Delft brengen we state-of-the-art technologische kennis en expertise samen voor een klimaatveilige transitie naar een duurzame samenleving.”

Marjan Kreijns, directeur van The Green Village, een van de fieldlabs van de TU Delft: “Wij werken dagelijks aan baanbrekende, concrete oplossingen op het gebied van verduurzaming van de gebouwde omgeving. Dankzij deze klimaatdeal kunnen we nu met alle partijen in Den Haag gericht werken aan het opschalen van innovaties die leiden tot een klimaatbestendige stad. Dit is een cruciale stap in het realiseren van duurzame woonwijken in heel Nederland.”

Andere kennisinstellingen die meedoen met het Haags Klimaatakkoord zijn De Haagse Hogeschool, ROC Mondriaan, Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit Rotterdam, Hogeschool Inholland en TNO.

Contact

Voor vragen kun je contact opnemen met Floris den Broeder, persvoorlichter van de TU Delft: 06-45207074 of f.denbroeder@tudelft.nl.