Koninklijke onderscheiding voor hoogleraar DirkJan Veeger

Nieuws - 26 april 2024 - Webredactie ME

Hoogleraar bij de afdeling Biomechanical Engineering, DirkJan Veeger, is op 26 april benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving de onderscheiding uit handen van Carla Breuer, Burgemeester van Teylingen. Veeger krijgt het lintje voor zijn uitzonderlijke prestaties en bijdragen binnen de wetenschap en maatschappij.

Het wetenschappelijke onderzoek van DirkJan Veeger, hoogleraar Musculoskeletal Mechanics, richt zich op de biomechanica van de schouder en arm. Een onderzoeksveld waar bewegings- en ingenieurswetenschappen samenkomen. Daarom had Veeger lange tijd zowel een aanstelling bij de TU Delft als de faculteit Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam. Collega’s beschrijven Veeger daarom niet voor niets als bruggenbouwer die mensen vanuit verschillende disciplines samenbrengt.

Toonaangevend onderzoek

Veeger heeft een groot deel van zijn academische carrière besteed op het grensvlak van (sport)biomechanica en revalidatie, met de nadruk op activiteiten waarbij hand- en schouderbewegingen nodig zijn. Zijn onderzoek naar manuele rolstoelaandrijving, wat sterk is gerelateerd aan armbewegingen, is toonaangevend. Hij heeft zijn kennis onder meer ingezet voor rolstoelatleten om Nederlands paralympische sporters zo goed mogelijk te laten presteren. Ook heeft hij een biomechanisch looplab helpen opzetten bij de Anton de Kom Universiteit in Paramaribo, Suriname.

Zijn werk heeft geleid tot vele publicaties en het ‘Delft Shoulder Model’. Veeger is een van de initiatiefnemers en actief lid van de International Shoulder Group (ISG), al meer dan 25 jaar dé internationale expertise groep op het gebied van biomechanica van de arm. Door de continue inzet van Veeger voor ISG, is de ISG nog steeds een actieve en toonaangevende focusgroep en is Nederland vooraanstaand wat betreft onderzoek naar schouderbiomechanica. Ook heeft Veeger een groot hart voor onderwijs. Hij heeft altijd studenten bij het onderzoek betrokken, door bijvoorbeeld afstudeerprojecten te creëren voor studenten. Als onderwijsdirecteur bij bewegingswetenschappen (VU) heeft hij een flinke kwaliteitsslag gemaakt binnen het onderwijsprogramma.

Veeger wordt getypeerd als kalm en duidelijk. Voor veel van de huidige stafleden binnen en buiten de afdeling en de vele studenten die hij begeleidt, wordt Veeger gezien als mentor. Op deze manier heeft hij bijgedragen aan de vorming van een nieuwe generatie professionals en wetenschappers.

Loopbaan

Na het behalen van zijn Master in Bewegingswetenschappen in 1984 vervolgde Veeger zijn studie in Londen, waar hij zijn Master in Ergonomics behaalde aan University College London. Sinds 1986 is Veeger verbonden aan de afdeling Bewegingswetenschappen, waar hij in 1992 promoveerde op Biomechanics of Wheelchair Propulsion en sinds 2014 tot 2020 hoogleraar Biomechanics and Sport Engineering was. Veeger combineerde dit met een positie als hoogleraar Musculoskeletal Mechanics bij de afdeling Biomedical Engineering van de Technische Universiteit Delft, waar hij sinds 2000 verantwoordelijk is voor onderzoek op het gebied van schouderbiomechanica. In maart 2020 maakte hij de overstap naar Delft, waar hij van 2015 tot 2022 fungeerde als voorzitter van de afdeling Biomechanical Engineering.