Kennis- en innovatieplatform Stedelijke Snelwegen & Ruimtelijke ontwikkeling

Begin 2024 is het Kennis- en Innovatieplatform Stedelijke Ringwegen & Ruimtelijke ontwikkeling (SRRO) van start gegaan. 
De initiatiefnemers van het platform - het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat,  het Deltas, Infrastructure and Mobility Initiative (DIMI) en de Leerstoel Gebiedsontwikkeling van de TU Delft en de Vereniging Deltametropool hebben een aanpak ontwikkeld met werktrajecten voor locaties nabij drukke (ring)wegen binnen een sterk verdichte stedelijke omgeving. 
De werktrajecten voor specifieke gebieden en locaties zijn gericht op maatschappelijke- en economische waardecreatie: een aanpak die het ontwikkelingspotentieel van dergelijke locaties en de condities hiervoor in kaart, beeld, en cijfers brengt en concrete aanknopingspunten aanreikt voor gemeenten voor verdere ontwikkeling. Brede welvaart en leefbaarheidseffecten zijn hierbij belangrijke noties verbonden met een gezonde, inclusieve, duurzame en toekomstbestendige leefomgeving.     
Twee locaties worden op dit moment onderzocht (A12- & spoorwegzone en A16 Oostflank), met als vertrekpunt de noodzaak om stedelijke mobiliteit en/of binnenstedelijke infrastructuur zich anders te laten verhouden tot een meer toekomstbestendige leefomgeving en bijbehorende  ruimtelijke opgaven. 
Het belang om te komen tot een sterke verbetering van het stedelijk gebied nabij snelwegen (gezondheid, kwaliteit, leefomgeving, ontwikkelpotentie) is een belangrijke drijfveer voor dit initiatief. Maar ook de economische spin-off van mogelijke bouw- en procesinnovaties bij toekomstige herontwikkeling.

Het kennis- en innovatieplatform heeft de functie om betrokkenen bij mobiliteits- en ruimtelijke opgaven vanuit overheden en de private sector met elkaar te verbinden door reflectie en kennisdeling. 
De werktrajecten op specifieke locaties vormen het laboratorium, waar kennis en inzichten worden gegenereerd over hoe snelweg en stad beter met elkaar verweven kunnen worden, en waar kan worden geëxperimenteerd met nieuwe ziens-, denk- en werkwijzen.
Het Kennis en Innovatieplatform is (mede) gefinancierd door:

  • De Gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rotterdam en Zoetermeer. 
  • Het programma MoVe. In dit programma werken de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de gemeenten Rotterdam en Den Haag samen.
  • Het Directoraat Generaal Mobiliteit van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
  • Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat met een PPS-toeslag via CLICKNL. CLICKNL is het topconsortium voor Kennis en Innovatie (TKI) van de Creatieve Industrie.
  • Het Deltas, Infrastructures en Mobility Initiative van de TU Delft.

Werktraject 1 (januari – juni 2024): Gebiedsontwikkeling A12- & spoorwegzone

Kadaster: 2022

 

De A12- en spoorwegzone tussen Den Haag en Zoetermeer is de eerste casus die onder de loep wordt gelegd. Samen met de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer wordt onderzocht hoe het mobiliteitssysteem op regionale schaal kan worden verbeterd, en worden op concrete uitwerklocaties ontwerpvisies en value cases ontwikkeld voor een beter samenspel tussen snelweg en stad.

Het traject kent de volgende fasen: 

  1. Waardendiscussie met stakeholders om ambities en doelstellingen te bepalen,
  2. Ontwerpend onderzoek met multidisciplinaire ontwerpteams om de opgaven te (her)definiëren en oplossingen aan te geven,
  3. Waardebepaling & ontwikkeling van sturingsmodellen om kwalitatieve en kwantitatieve aspecten van oplossingen te bepalen en om hieraan een passende sturingswijze te verbinden. Het gaat hierbij met name het inzicht in de maatschappelijke- en financieel-economische baten, de benodigde investeringen en ook de wijze waarop de financiering z’n beslag zou kunnen krijgen.  

De opvolging hiervan ligt in de handen van betrokken gemeenten, die verdere stappen kunnen zetten zoals het agenderen, lobbyen, verdere studie of het uitzoeken van mogelijkheden voor uitvoering. 


Werktraject 2 (februari – juli 2024, exacte planning n.t.b.): Gebiedsontwikkeling Oostflank Rotterdam

Actualisatie van de plattegrond waarin de afbakening wordt gegeven voor het werktraject A14-Oostflank. Het gaat om het stuk Van Brienenoordbrug en toekomstige 3e oeververbinding tot aan het Terbregseplein. Het Rotterdamse deel (geel + oranje) is expliciet aangegeven t.o.v. het grondgebied van Capelle aan de IJssel.
   
Voorstellen voor aanvullende werktrajecten met andere gemeenten zijn welkom en kunnen worden gericht aan j.j.deboer@tudelft.nl

Lessen n.a.v. de aanpak, processen en resultaten worden door het Kennis- en Innovatieplatform opgetekend en breder gedeeld in een (reeks) publicatie(s) en publieksevenement(en) in de tweede helft van 2024.

Informatie over het Kennis en Innovatieplatform treft u ook aan op de website van de vereniging Deltametropool.