Flying-V

Energiezuinig vliegen op de lange afstanden

Flying-V

Energiezuinig vliegen op de lange afstanden

Flying-V

Energiezuinig vliegen op de lange afstanden

De Flying-V

In de Flying-V – oorspronkelijk een idee van Justus Benad tijdens zijn afstudeeropdracht bij Airbus Hamburg - zijn passagierscabine, vrachtdek en brandstoftanks geïntegreerd in de vleugel. Het ontwerp is minder lang dan een Airbus A350, maar heeft wel dezelfde spanwijdte. Daardoor maakt de Flying-V probleemloos gebruik van de huidige infrastructuur op luchthavens, zoals gates en taxibanen. De Flying-V vervoert daarnaast ongeveer hetzelfde aantal passagiers - 314 in de standaardconfiguratie – en dezelfde hoeveelheid vracht, nl. 160m3. Projectleider van de TU Delft, Roelof Vos: “De Flying-V is kleiner dan de A350, en heeft minder omstroomd oppervlak ten opzichte van de beschikbare hoeveelheid volume. Daardoor is de weerstand lager. Voor dezelfde afstand heeft de Flying-V dus minder brandstof nodig.”

De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energiezuinig type vliegtuig voor de lange afstanden. Dit vliegtuigontwerp, waarbij de passagierscabine, het vrachtdek en de brandstoftanks zijn geïntegreerd in de vleugel, verbruikt door een betere aerodynamische vorm en een lager gewicht 20% minder brandstof dan de Airbus A350, het meest moderne vliegtuig van nu.

Succesvolle eerste vlucht voor de TU Delft Flying-V 

In de zomer van 2020 maakt het schaalmodel van de Flying-V een succesvolle eerste vlucht. Lees meer over deze vliegtests.

Languit slapen in economy class

Hoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte maakten de ontwerpen voor de nieuwe, ovaalvormige cabine. In de Flying-V past ook een traditionele cabine, maar Vink en Rotte ontwierpen een experimenteel lichtgewicht interieur gericht op passagierscomfort en waarin nog steeds hetzelfde aantal passagiers past als in een Airbus A350.

Languit slapen in economy class

Hoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte maakten de ontwerpen voor de nieuwe, ovaalvormige cabine. In de Flying-V past ook een traditionele cabine, maar Vink en Rotte ontwierpen een experimenteel lichtgewicht interieur gericht op passagierscomfort en waarin nog steeds hetzelfde aantal passagiers past als in een Airbus A350.

Dr.-Ing. Justus Benad is the original designer of the Flying-V. He designed the aircraft during his internship at Airbus in Hamburg while studying at TU Berlin. We're happy that Justus Benad has now joined TU Delft as a postdoc, working on the Flying-V. 

Visit his website for more information about Justus Benad: https://www.jbenad.com.

Vliegen op duurzame energie

De Flying-V is een van de onderzoekslijnen van de TU Delft naar het verduurzamen van de luchtvaart. Decaan Henri Werij: “Uiteindelijk moeten we volledig op duurzame energie gaan vliegen. CO2-neutraal. Als er dan nog CO2 vrijkomt tijdens de vlucht, bijvoorbeeld omdat we dan op synthetische kerosine vliegen, wordt diezelfde hoeveelheid CO2 ingezet om die brandstoffen te maken. Aan de TU Delft onderzoeken we hoe we dit gaan realiseren. We onderzoeken bijvoorbeeld nieuwe manieren van voortstuwing, zoals elektrisch en elektrisch-hybride, de klimaatimpact van de luchtvaart en de operaties rondom luchtverkeer, zoals de luchthavens.”

Lengte:
55 meter
Spanwijdte
65 meter
Hoogte:
17 meter
Spanwijdte
65 meter
Lengte:
55 meter
Hoogte:
17 meter
Aantal passagiers:
314
Vracht:
160m³
Brandstof:
140.000 liter kerosine
Brandstofbesparing (t.o.v. Airbus A350-900)
20% minder brandstof

Betrokken vanuit de TU Delft:

Meer informatie:

Over het vliegtuigontwerp en het schaalmodel (faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek):
Roelof Vos, onderzoeker Flight Performance and Propulsion: +31 (0)15 278 5643
Ineke Boneschansker, persvoorlichting: +31 (0)15 278 5361   

Veelgestelde (technische) vragen over de Flying-V

Over het ontwerp voor de cabine en passagiersbeleving (faculteit Industrieel Ontwerpen):
Marc de Kool, persvoorlichting: +31 (0)15 278 3723, 

Persvoorlichting TU Delft: +31 (0)15 278 9111.