News and agenda

23 mei 2018

TTW-honorering voor nano-onderzoek Ivan Buijnsters en Hassan HosseinNia

Nano-ingenieurs Ivan Buijnsters en Hassan HosseinNia (Precision and Microsystems Engineering) hebben beide een TTW-subsidie ontvangen voor hun onderzoeksprojecten op het gebied van nanotechnologie.

25 april 2018

A single-piece transmission mechanism to multiply motion frequency

Davood Farhadi Machekposhti, PhD-candidate at the Department of Precision and Microsystems Engineering has developed a new method for the design of compliant micro transmission mechanisms which multiply the motion frequency of cyclic input motion.

28 maart 2018

Nanovloeistoffen: hulpmiddelen voor het winnen van zonne-energie en het maken van je eigen microchips

22 maart 2018

PME'er Nima Tolou wint Prins Friso Ingenieursprijs

Hij ontving de Prins Friso Ingenieursprijs in het Groningen Engineering Center van de Rijksuniversiteit Groningen, in het bijzijn van Prinses Beatrix en Prinses Mabel.

15 februari 2018

Kleine druppels voor betere kristallen.

Soms is het niet alleen de chemische samenstelling van een stof die ertoe doet, maar ook de manier waarop de ingrediënten op atomair niveau geordend zijn: de kristalstructuur. Zo kan de verkeerde kristalstructuur van hetzelfde materiaal het verschil betekenen tussen een effectief en een mislukt geneesmiddel.

01 februari 2018

Dieper ingaan op de volgende generatie implantaten, met drie disciplines tegelijk

Het is al tientallen jaren onbetwist de gouden standaard voor implantaten: titanium: een sterk, licht en corrosiebestendig metaal dat veilig in het lichaam verwerkt kan worden. En toch is er veel te doen over de manier waarop er titaniumimplantaten worden gemaakt. De komst van 3D-printtechnologie heeft aantrekkelijke nieuwe fabricagemogelijkheden geopend

31 januari 2018

PME’er Nima Tolou kanshebber voor Prins Friso Ingenieursprijs 2018

Nima Tolou, onderzoeker bij de afdeling Precision & Microsystems Engineering en co-founder van Flexous BV en Kinergizer BV is genomineerd voor de Prins Friso Ingenieursprijs 2018. Op 21 maart wordt, tijdens de Dag van de Ingenieur op de Rijksuniversiteit Groningen, bekend gemaakt wie de prijs in de wacht sleept en zich Ingenieur van het Jaar en daarmee winnaar van de Prins Friso Ingenieursprijs 2018 mag noemen.