Overstappen naar het nieuwe CE-masterprogramma

Alle studenten  in het huidige CE of AES programma wordt geadviseerd hun programma af te ronden met de extra examenkansen die worden geboden en zo nodig gebruik te maken van de overgangsregelingen en equivalente onderdelen van de nieuwe programma's. Een overstap naar het nieuwe programma zal waarschijnlijk leiden tot een verlies aan behaalde ECTS binnen het examenprogramma.

Dit komt doordat het zeer moeilijk zal zijn om vrijstellingen te krijgen voor verplichte modules in het nieuwe programma op basis van reeds behaalde resultaten van het oude programma. De nieuwe CE en AES masterprogramma's bestaan namelijk uit modules en niet uit vakken. Deze modulaire opzet verschilt op heel veel fronten van de vakkenstructuur van de oude programma's. Een combinatie van behaalde vakken zal in de praktijk daarom meestal niet leiden tot vrijstelling voor een module. In sommige gevallen kan het wel mogelijk zijn vrijstellingen te krijgen voor vrije keuzeruimte met reeds in het oude CE of AES programma behaalde vakken, indien er geen overlap qua inhoud en overlap in leerdoelen is met de verplichte modules van het nieuwe programma. Dit moet individueel worden beoordeeld door de trackcoördinatoren van het nieuwe programma.

Studenten die overwegen over te stappen naar het nieuwe programma moeten dit altijd bespreken met een studieadviseur. Deze kan meer informatie geven over de mogelijke gevolgen van een overstap naar het nieuwe programma.Voor studenten die een klein aantal ECTS hebben behaald (minder dan 30 ECTS bijvoorbeeld), kan overstappen naar het nieuwe programma in sommige gevallen een geschikte oplossing zijn. De keuze om over te stappen naar een nieuw masterprogramma blijft uiteindelijk bij de student zelf. De student moet daarbij wel aan de toelatingseisen van het nieuwe programma voldoen.