Beurs voor technologieën voor duurzaam asfalt

Nieuws - 30 april 2018

Hoe verbeter je de duurzaamheid en verleng je de levensduur van wegverhardingsmateriaal? Xueyan Liu, Panos Apostolidis, prof. Scarpas en prof. Erkens van de afdeling Engineering Structures hebben een beurs ontvangen van de provincie Noord-Holland voor onderzoek naar epoxyasfalttechnologieën. Met de beurs van ruim 350.000 euro gaan ze onderzoek doen naar de optimale balans tussen epoxy’s en asfaltkleefmiddeltechnologieën voor het ontwikkelen van een milieuvriendelijke en financieel aantrekkelijke Epoxy modified Asphalt Concrete (EpoxAC)-technologie.

Het project is er op gericht om duurzame en herbruikbare epoxygemodificeerde asfaltmixen te ontwikkelen die geschikt zijn voor de Nederlandse asfaltbestratingsindustrie. Er wordt een nieuwe benadering gekozen. De nadruk zal liggen op de multischaalrespons van de individuele onderdelen van de mix om hun interactie volledig te doorgronden en te optimaliseren en de algehele materiaalprestatie te verbeteren. Om de optimale balans tussen epoxy’s en asfaltkleefmiddeltechnologieën te bepalen, zal er gedetailleerd onderzoek worden gedaan, op ieder hiërarchisch niveau dat wordt onderzocht, om de benodigde informatie te verkrijgen voor de relevante chemisch-fysisch-mechanische processen, door middel van laboratoriumtesten bij de faciliteiten van de Technische Universiteit Delft.

Dit project kwam tot stand binnen het kader van het onlangs tussen de provincie Noord-Holland en de TU Delft overeengekomen convenant ‘Infra Innovatieprogramma’. Het projectconsortium wordt gevormd door de TU Delft, provincie Noord-Holland en Dura Vermeer. Het onderzoek van de TU Delft is voornamelijk gericht op het ontwikkelen van Epoxy modified Asphalt Concrete-technologie die duurzamer is en een langere levensduur heeft, voor het aanleggen van een weg op een door de provincie Noord-Holland vast te stellen locatie. Er zal een epoxygemodificeerde asfaltmix worden ontwikkeld voor de aanleg van een proeftraject. Dura Vermeer zal één rijbaan aanleggen. Het project gaat in april 2018 van start en zal vier jaar duren.  Eén voltijdspromovendus zal aan dit project werken.