Laatste nieuws

277 resultaten
rss

02 augustus 2022

Hoe kustzeeën de oceaan helpen met het vastleggen van CO2 uit de atmosfeer

Hoe kustzeeën de oceaan helpen met het vastleggen van CO2 uit de atmosfeer

De impact van de productieve Noordzee op het wereldwijde klimaat gaat onder andere via de uitwisseling van koolstof en nutriënten tussen de Noordzee en de Atlantische oceaan. Hoe groot deze rol van de Noordzee echt is, gaat een Nederlands consortium van wetenschappers onderzoeken de komende vier jaar onderzoeken. Onder leiding van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) vindt veldonderzoek plaats in combinatie met computermodellen. Uiteindelijk zullen modellen gebruikt worden om toekomstige effecten van omgevings‐ en klimaatverandering op de Noordzee‐Atlantische oceaan en het wereldwijde klimaat te bepalen. Vanuit TU Delft werken Bram van Prooijen en Peter Hermans ( Civiele Techniek en Geowetenschappen ) mee aan het onderzoek.

07 juli 2022

PATH2ZERO: Transitie naar emissievrije binnenvaart

PATH2ZERO: Transitie naar emissievrije binnenvaart

Een consortium onder leiding van Alex Kirchek heeft een NWO subsidie ontvangen voor het project PATH2ZERO: PAving THe way towards Zero-Emission and RObust inland shipping. PATH2ZERO zal bijdragen aan de overgang naar een emissievrije binnenvaart in samenwerking met de binnenvaartsector. Het consortium van onderzoekers, bedrijven en maatschappelijke organisaties richt zich op het ontwikkelen van duurzame businessmodellen en handelingsperspectieven.

28 juni 2022

Onderzoekers TU Delft: zeespiegelstijging langs Nederlandse kust versnelt

Onderzoekers TU Delft: zeespiegelstijging langs Nederlandse kust versnelt

De zeespiegelstijging langs de Nederlandse kust is aan het versnellen. Dat melden wetenschappers van de TU Delft in een nieuwe studie. Uit een uitgebreide analyse van de metingen van acht getijdestations langs de Nederlandse kust (onder meer die van Maassluis, Delfzijl en Vlissingen) blijkt dat de gemiddelde zeespiegelstijging – sinds midden jaren negentig – 2.7 ± 0.4* millimeter per jaar is. In vergelijking tot de zeventig jaar daarvoor is dat een significante stijging van 1.0 ± 0.5 mm/jaar.

17 juni 2022

Palen die zich gedragen

Palen die zich gedragen

Hoe gedraagt een funderingspaal zich in de grond? Hoeveel funderingspalen zijn er nodig om een bepaald gewicht te dragen? En wat is het effect van de samenstelling van de grondlagen op het gedrag van de paal? Promovendus Kevin Duffy doet onderzoek naar het gedrag van funderingspalen in de Nederlandse bodem. Zijn doel? Niet alleen het veiligheidsniveau en de kwaliteit van de palen hoog te houden maar ook om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot die gepaard gaat met de productie en het transport van deze palen.

16 juni 2022

Elk uur een plaatje van het strand

Zes dagen storm op rij in Nederland, tot afgelopen februari gebeurde dat nooit eerder. Het aantal stormen neemt toe en windstoten worden harder. In combinatie met de stijgende zeespiegel vraagt dit om innovatieve manieren ons land te beschermen tegen overstromingen.

10 juni 2022

Meer aandacht naar scheepsvaart in klimaatbeleid

Meer aandacht naar scheepsvaart in klimaatbeleid

“We maken ons zorgen om het effect van de uitstoot van schepen op ons klimaat. Maar we moeten ons ook dringend zorgen gaan maken om het effect van klimaatverandering op de scheepvaart.” Dat stelde havenhoogleraar Mark van Koningsveld in zijn intreerede aan de TU Delft, vrijdag 10 juni tijdens het symposium Port & Waterways.

09 juni 2022

TU Delft CiTG en Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelen dataplatform

TU Delft CiTG en Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelen dataplatform

TU Delft en Havenbedrijf Rotterdam gaan een nieuw dataplatform voor grondkerende constructies ontwikkelen. Met het dataplatform wordt het een stuk eenvoudiger om besluiten te nemen over hoe en wanneer deze constructies, zoals kademuren en damwanden, moeten worden beheerd. Op 8 juni tijdens de conferentie Port & Waterways, tekenden Egbert van der Wal, Director Port Development en Stefan Aarninkhof, hoogleraar hydraulic engineering, een ‘Memorandum of Understanding’ waarmee de gezamenlijke inzet en de samenwerking met onder andere DigiShape en SmartPort is bekrachtigd.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het cookies bevat. Wilt u deze content (en anderen) alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van cookies.
/* */