Girls’ Day 2021: groep 7/8 maakt kennis met BioMechanical Engineering

Nieuws - 19 april 2021 - Webredactie 3mE

Een operatierobot die geïnspireerd is op de krachten en bewegingen van een dier. En een menselijk bot dat heel sterk is, terwijl het eruit ziet als een spons. Tijdens Girls’ Day 2021 lieten Aimée Sakes en Eline Kolken (Assistant-professor en PhD BioMechanical Engineering) leerlingen uit groep 7/8 kennismaken met de wereld van BioMechanical Engineering.

Op 15 april 2021 verzorgden zij een online gastles aan 70 leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool De Twee Wieken in Zwijndrecht. Dit was in het kader van de landelijke Girls’ Day: een initiatief van VHTO voor meisjes van 10 tot 15 jaar met als doel om meisjes op jonge leeftijd te interesseren voor bèta en techniek.

Via een videoverbinding met de klas vertelden Aimée Sakes en Eline Kolken waar hun interesse lag toen zij in groep 7/8 zaten en welke weg zij hebben gevolgd tot het beroep dat zij nu uitoefenen. En natuurlijk lieten zij de leerlingen op een laagdrempelige manier kennismaken met de wereld van Werktuigbouwkunde en in het bijzonder Biomedische techniek. Met een klein proefje, quiz en vragenronde werden de leerlingen interactief betrokken bij de les. ‘’Wat een prachtige uitvindingen hebben jullie ons laten zien. Het een was afwisselende en leerzame digitale les. De kinderen vonden het erg leuk!’’, aldus een van de leerkrachten van de school.

Waarom is Girls’ Day zo belangrijk?

Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in tech-onderwijs en -beroepen. Girls’ Day is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij duizenden meisjes door het hele land bedrijven en instellingen bezoeken in de bèta, techniek en IT. De meisjes maken zo laagdrempelig kennis met wat deze sector allemaal te bieden heeft, ze ontmoeten vrouwelijke werknemers en krijgen daardoor een bredere kijk op hun eigen mogelijkheden. Eline Kolken: ‘’Ik vind het heel belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd weten welke opties er allemaal zijn. Ik ben stiekem wel jaloers, deze gastles had ik als 12-jarige heel interessant gevonden.’’ Ook Aimée Sakes onderschrijft dit belang: ‘’Ik vond het erg leuk om de leerlingen enthousiast te maken over de techniek en ik hoop dat meer meisjes voor de techniek gaan kiezen!’’