Meiden uit 3-4 VWO maken kennis met Werktuigbouwkunde

Nieuws - 12 april 2022 - Webredactie 3mE

Hoe werken een handprothese en operatietool? Welke duurzame oplossingen zijn er te bedenken voor zwerfafval op het strand? En aan wat voor technische innovaties kun je als studententeam werken? Tijdens Girls’Day 2022 maakten 40 meisjes uit 3 en 4 VWO van het Spieringshoek uit Schiedam kennis met de wereld van Werktuigbouwkunde.

Op 7 april 2022 begon de Girls’Day met een korte introductie over Werktuigbouwkunde door de Vrouwen in Techniek Commissie van Gezelschap Leeghwater. Daarop volgden drie activiteiten, waarbij de meiden meer te weten kwamen over de verschillende aspecten van dit brede vakgebied.

Zo ontdekten ze dat je met Werktuigbouwkunde ook de Biomedische kant op kunt. De meiden mochten zelf ervaren hoe een handprothese werkt en oefenen met een operatietool. Van studenteninitiatief Green-mE leerden ze hoe duurzaamheid een rol speelt in de Werktuigbouwkunde en de meiden gingen aan de slag met het presenteren van een oplossing voor een maatschappelijk probleem, zoals het voorkomen van zwerfafval op het strand of het inzetten van meer windenergie. Tot slot kregen zij een rondleiding door de DreamHall en konden ze met eigen ogen zien hoe toegewijd studenten in teamverband een jaar lang aan een innovatief technisch project werken, zoals het exoskelet van Project MARCH.

Positieve reacties

Bij 74% van de meisjes is hun beeld over Werktuigbouwkunde in positieve zin veranderd, blijkt uit de evaluatie. Zij vonden het vooral leuk om zelf apparaten te mogen uittesten en creatieve oplossingen te bedenken. ‘’En het was heel interessant om ervaringen van vrouwen in de techniek te horen’’, aldus een van de leerlingen. Dat was ook precies de bedoeling van de tien 3mE vrouwen die aan dit evenement bijdroegen. ‘’Ik vind het heel belangrijk dat meisjes al op jonge leeftijd weten dat de techniek ook een optie voor hen is. Een hele goede zelfs’’, vertelt Aimée Sakes, een van de activiteitenbegeleiders.

Waarom is Girls’ Day zo belangrijk?

Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in technisch onderwijs en technische beroepen. Girls’ Day is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij duizenden meisjes door het hele land bedrijven en instellingen bezoeken in de bèta, techniek en IT. De meisjes maken zo laagdrempelig kennis met wat deze sector allemaal te bieden heeft, ze ontmoeten vrouwen en krijgen daardoor een bredere kijk op hun eigen mogelijkheden.

Aimée Sakes