“Professor, mag ik uw handtekening?”

Nieuws - 14 april 2022 - Webredactie 3mE

Is een windmolenblad net zo groot als de Nieuwe Kerk in Delft, namelijk 107 meter? Voorziet een rondje van een windmolen een huishouden een hele dag van genoeg energie? De leerlingen uit groep 8 van basisschool Het Mozaïek in Delft vielen van de ene in de andere verbazing tijdens de gastles van hoogleraar Jan-Willem van Wingerden tijdens “Meet the Professor”. Dit jaar bezochten 33 Delftse hoogleraren diverse basisscholen in Delft om ze kennis te laten maken met wetenschap. Van onze faculteit gingen maar liefst zeven hoogleraren op pad.

“Dit is veel leuker dan een gewone les en ik wist niet dat een professor zo aardig en ook zo ‘gewoon’ zou zijn”, aldus een van de leerlingen.

In het kader van het TU Delft lustrumthema “speeding up the energy transition” deed Wiebren de Jong, hoogleraar grootschalige energieopslag, dit jaar mee met “Meet the Professor”. De groep 8-leerlingen dachten met hem mee over het dunner maken van de CO2-deken en tekenden allerlei mogelijke manieren om in een huis te kunnen wonen zonder kolen of gas.

Wiebren de Jong: “Het was bijzonder om voor de eerste keer mee te doen. De kinderen dachten heel erg outside the box (bijvoorbeeld over het aardgasvrij maken van hun huis). Sommige vroegen zelfs mijn handtekening, dit vragen studenten nou nooit. Prachtige ervaring om deel te nemen en zeker voor herhaling vatbaar!"

Naast Wiebren de Jong en Jan-Willem van Wingerden waren ook Just Herder, Paul Breedveld, Joris Dik, Jenny Dankelman, Maarten van der Elst van de partij.

Een greep uit hun enthousiaste reacties:

Wat me bij mijn klas vooral opviel is dat de leerlingen op al mijn vragen het juiste antwoord wisten, en mijn vragen waren best wel heel technisch. Dat vind ik knap; ik zou zeggen een klas vol werktuigbouwers in wording!

Paul Breedveld (medical instruments & bio-inspired technology)

De leerlingen vonden mijn video van een robotoperatie zo mooi dat ik hem opnieuw moest opstarten, ze vroegen wat voor auto ik heb en of ik bloed niet eng vond. Geweldig!

Maarten van der Elst (chirurg & BioMechanical Engineering)

Wat ik erg leuk vond is dat er op een gegeven moment heel veel vragen kwamen die precies klopten met wat ik toch al wilde vertellen. De leerlingen waren al heel erg vooruit aan het denken over wat de consequenties zijn van opereren door kleine openingen. Dat was heel knap.

Jenny Dankelman (minimally invasive surgery)

Kinderen hebben zo’n frisse, onbevooroordeelde blik bij het kijken naar schilderijen. Op mijn vraag ‘Wat lijkt er nou net echt’ in het schilderij ‘Het meisje met de parel’ kreeg ik loepzuivere en verrassende antwoorden, bijvoorbeeld ‘ze heeft helemaal geen wenkbrauwen!’.

Joris Dik (Art & Archaeology)

In het kader van biomedische hulpmiddelen kozen de leerlingen voor het ontwerpen van iets waarmee je gemakkelijk je deursleutel van de grond kan oprapen als je in een rolstoel zit. In de beperkte tijd kwam een verrassende variëteit aan oplossingen naar voren. Van de bekende schoonmakergrijpers tot robotarmen, een stofzuiger met een mandje waar de sleutel in kan vallen, of een magneetstrip om de omtrek van de achterwielen zodat je over de sleutel heen kan rijden, dan een halve omwenteling terug zodat de sleutel boven op het wiel ligt en je hem kan pakken. Deze laatste twee zeer originele gedachten waren overigens van twee meiden!. Kortom het was weer erg leuk.

Just Herder (Interactive Mechanisms and Mechatronics)