Jonas Lechner is beste afstudeerder TBM 2022

Nieuws - 01 november 2022 - Webredactie

Jonas Lechner is beste afstudeerder van TBM 2022! Hij dingt mee naar de prijs van TU Delft Best Graduate met zijn thesis ‘Role of household climate change adaptation in reducing coastal flood risk: the case of Shanghai’. Op 22 november presenteren de acht kersverse ingenieurs van de faculteiten hun excellente afstudeerwerk tijdens de TU Delft Best Graduate Award Ceremony 2022

Door klimaatverandering stijgt de kans op overstromingen sterk. Jonas Lechner onderzocht voor zijn masterscriptie aan de hand van een slim model welke rol huishoudens kunnen spelen bij het beperken van overstromingsrisico’s in kuststeden. En die rol blijkt groot. Zijn onderzoek leverde hem de titel best graduate van de faculteit Techniek, Bestuur en Management op.

Begeleider Tatiana Filatova: Jonas' proefschrift maakt gebruik van een nieuwe combinatie van data-analyse en simulatiemethoden om een maatschappelijke uitdaging als klimaatverandering aan te pakken. Zijn vermogen om de vaardigheden die hij bij het masterprogramma CoSEM heeft opgedaan te gebruiken om te bestuderen hoe particuliere aanpassingen aan klimaatverandering de schade in een van de landen van de Global South kan helpen beperken, maakt het ook tot een van de mooiste voorbeelden van de onderwijspijler van het Delft Climate Action Programma. Jonas was zeer proactief, onafhankelijk en toonde zijn uitstekend kritisch denken in alle ontwerpkeuzes voor zijn masterstudie. Het afstudeerwerk dat hij heeft afgeleverd is de beste showcase van hoogwaardig onderzoek en onderwijs bij TBM van het jaar 2022.”

Story of Science: Droge voeten dankzij overheid én burgers

Klimaatverandering ontwikkelt zich zo snel, dat dijken en andere grootschalige waterkeringen niet altijd en overal meer voldoende bescherming bieden tegen overstromingen. Om droge voeten te houden, moeten we op zoek naar een bredere set aan maatregelen. Een van de manieren is het betrekken van burgers bij oplossingen, zegt Jonas Lechner.

Lees hier zijn story of science.