Keuzegids: Klinische Technologie is topopleiding

Nieuws - 04 december 2023 - Webredactie 3mE

In de Keuzegids Universiteiten 2024 heeft de bachelor Klinische Technologie voor de tweede keer het predicaat topopleiding gekregen. Deze opleiding is een samenwerking tussen TU Delft, het LUMC en Erasmus MC.

De opleiding Klinische Technologie scoort in de nieuwste Keuzegids maar liefst 80 punten, een mooie vooruitgang ten opzichte van vorig jaar. Uit de Keuzegids blijkt dat Klinische Technologie studenten vaker dan gemiddeld afstuderen zonder studievertraging. Daarnaast scoren ook de docenten, de voorbereiding op de loopbaan en de sfeer binnen de opleiding goed.

Opleidingsdirecteur Klinische Technologie, John van den Dobbelsteen, is trots op dit predicaat. “Het predicaat is een prachtig compliment voor de opleiding maar ook voor de studenten zelf. Het betreft een groep studenten die zeer gemotiveerd is en in hechte samenwerking met elkaar, de docenten en de studievereniging Variscopic een goed leerklimaat realiseren.” Het positieve oordeel over de voorbereiding op de loopbaan is volgens Van den Dobbelsteen een grote opsteker. “Het beroep Klinisch Technoloog is nog relatief nieuw en daarmee is het aantal rolmodellen nog beperkt. Het is dan extra belangrijk dat studenten tijdens de studie een beeld opbouwen van hun latere mogelijkheden in het werkveld.”

Klinische Technologie

Binnen deze opleiding staat technologische vernieuwing in de geneeskunde centraal. Studenten leren het menselijk lichaam en ziektes te analyseren, maar dan met het oog van een ingenieur. Ze leren hoe je complexe technologieën voor diagnostiek en behandelingen ontwikkelt en toepast.

Keuzegids universiteiten

De Keuzegids is een onafhankelijke consumentengids die alle (bachelor)opleidingen in Nederland met elkaar vergelijkt. Volgens de definitie van de Keuzegids is een topopleiding een opleiding met een eindoordeel van 75 punten of meer. De scores zijn onder meer gebaseerd op studentenoordelen uit de Nationale Studenten Enquête die studenten jaarlijks invullen. In 2023 is de enquête ingevuld door ruim 289.000 studenten.