Nieuw jaar, nieuwe naam: 3mE heet vanaf nu Mechanical Engineering

Nieuws - 08 januari 2024 - Webredactie 3mE

De faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) begint het nieuwe jaar met een nieuwe naam: Mechanical Engineering (ME). De naamswijziging is per 1 januari ingegaan. Met deze naam grijpt de faculteit terug naar de basis die alle disciplines verbindt en versterkt ze haar externe profilering.

In de faculteit wordt al langer gesproken over een naamswijziging omdat de huidige naam de inhoudelijke lading van de faculteit niet meer dekt. Na gesprekken met medewerkers, studieverenigingen, het beroepenveld en de medezeggenschap heeft het College van Bestuur in februari 2023 positief besloten over het voorstel tot deze naamswijziging.

Mechanical Engineering is een toekomstbestendige naam die ruimte biedt voor nieuwe, snelgroeiende disciplines en onderzoeksterreinen, zoals biomedische technologie, robotica en de energietransitie. Daarnaast past deze verbindende naam goed bij een veelzijdige faculteit waarin samenwerken met een open houding wordt gestimuleerd.

De namen en focus van alle bachelor- en masteropleidingen blijven ongewijzigd. Ook de wetenschappelijke afdelingen behouden hun huidige namen en onderzoeksfocus.

Gefaseerde invoer

De afgelopen maanden is er achter de schermen hard gewerkt om de nieuwe naam door te voeren. Van ICT-systemen en bewegwijzering, tot mailadressen en diploma’s, alles moet veranderd worden. We zijn al een heel eind, maar een deel van deze veranderingen vindt later in 2024 plaats. Zo worden de grote gele letters op de voorgevels naar verwachting in februari vervangen.

Tools to improve life

De faculteit Mechanical Engineering ontwikkelt en gebruikt fundamentele kennis om tools te ontwerpen die de mens nieuwe mogelijkheden geeft. Om het leven beter, gezonder en duurzamer te maken. De faculteit werkt vanuit een diepgeworteld verlangen om onze omgeving te begrijpen, vastbesloten om de onderliggende mechanismen te achterhalen. Deze kennis en inzichten worden vertaald in oplossingen voor grote en kleine maatschappelijke vraagstukken, op het gebied van Health, Transport & Mobility, Energy en High Tech Systems & Materials.